23 augusti 2006

Motståndare hjälper Folkpartiet vinna på ickefrågor

I valet 2002 gick Folkpartiet starkt frammåt i slutspurten, och detta brukar tillskrivas deras förslag om språkkrav för medborgarskap. Det jag förvånades över var att denna fråga fick så stor uppmärksamhet. För mig är detta förslag en ickefråga. Jag ser mig inte som främlingsfientlig, men tycker det borde vara självklart med språktest och ser inte det som en stor sak. Jag tror att många andra tycker likadant.

Men eftersom andra partier och ledare gick så hårt mot Folkpartiet fick frågan oproportioneligt stort utrymme. Detta torde ha lett till att folk som egentligen inte brydde sig fick en anledning att rösta på Folkpartiet, del för att stödja dom i frågan, dels för att man inte ville rösta på andra partier som tydligt tagit avstånd från frågan.

I årets val finns kravet kvar, plus en del andra små förslag. Och återigen försöker röster lägga en rasiststämpel på Folkpartiet. Detta gör att Folkpartiet återigen får publicitet för vad många uppfatar som ickefrågor. När man kritiserar något för saker som är orimliga och majoriteten anser vara okej, väcks avståndstagande mot motståndarna och empati för dom kritiserade (tänk tex på Centrum För Rasisms misslyckade kampanjer). Motståndarna hjälper således till att samla röster till Folkpartiet!

Intressant.se pingat! Andra bloggar om: , , , , , ,

Inga kommentarer: