30 november 2010

Ska man välja en iPad eller Android surfplatta?

Årets julklapp är surfplattan, och med gårdagens släpp av iPad är kriget i full gång. Android med Samsung Galaxy Tab i spetsen är den stora motståndaren, men det finns även andra tillverkare och system. Frågan är bara vad man ska välja?

Varför ska man överhuvud taget ha en surfplatta? Laptop, smartphone och stationär dator borde väl räcka? Ja, till viss del, men jag tror faktiskt att en platta kan fylla ett tomrum och komplettera samlingen på ett bra sätt, och kanske även ersätta andra burkar. Vidare öppnar en platta upp nya möjligheter som man kanske inte tänker på innan man har en.


Jag har haft möjlighet att prova iPad en hel del och är således kanske inte den mest objektiva bedömaren. Jag ser stora fördelar med att ha en surfplatta hemma. Jag tycker att det är en utmärkt liten sak att ha i knät och surfa och spela på. Det jag funderar på är vad som skulle motivera mig att välja något annat än just en iPad?

Faktum är att jag har väldigt svårt för att komma på en enda anledning till det. Inte så att jag tycker att Android är dåligt eller att jag tror att Galaxy Tab är kass. Men iPad gör så mycket rätt, att det är lätt att ha överseende med svagheterna. För visst, jag gillar inte heller inlåsningen till iTunes och Apples allmänt diktatoriska tendenser. Och för PC människor som mig finns det potentiella problem i att arbeta med flera olika operativsystem samtidigt. Och det finns såklart saker jag skulle vilja förbättra med plattan. Men en surfplatta är trots allt en pryl med begränsat användningsområde, och i den kontexten är det lättare att acceptera begränsningarna och eventuella problem.

Det bästa med iPad tycker jag dock är att den (tillsammans med iPhone & co) visat vägen till ett nytt sätt att använda datorer på. Framtiden är spännande.

Intressant? Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Du nämner en STOR anledning till varför åtminstone inte jag vill ha en iPad, nämligen att Apple är ett företag som definitivt slår Microsoft när det kommer till att låsa in sina kunder. Skaffa aldrig en Apple-pryl som du måste koppla till datorn (om den inte är en Mac). Det är ett segt och invasivt elände att dras med. Med åren har jag kommit att fullkomligt avsky Apple. Jag vill inte stödja ett sådant beteende.
/Eva