16 november 2010

Definition av rikedom

När kan man säga att man är rik egentligen? Nu tänker jag på pengar och materialism. Det är trots allt det som dom flesta syftar på när dom talar om rikedom. Tyvärr.

Är man rik om man har mycket pengar på banken eller lever flott? Nej, så enkelt tycker jag att det är. För vem som helst kan spara ihop ganska ansenliga summor pengar om man bara snålar in på allt annat under tillräckligt lång tid. En och annan har också tur och vinner på lotto. Men dessa personer skulle inte kunna upprätthålla en lyxig livsstil. För när pengarna väl börjar spenderas tar dom slut fort. Jag menar att man kan sägas vara rik när man har en kontinuerlig inkomst som klarar att täcka upp för en rik livsstil.

Varför skriver jag om detta? Det råkar vara så att jag har ganska mycket pengar på banken. Det är inget jag skryter om, men mina närmsta vänner känner till det. Och dom kallar mig gärna rik. Jämfört med deras sparkonton är mitt såklart ganska fett. Jag skulle ha råd att kontant köpa mig en mycket fin bil. Men sedan skulle pengarna vara slut, och jag skulle få spara i 15 år till innan jag kunde köpa något annat fint. För min kontinuerliga inkomst är minimal. Är det verkligen rätt att kalla mig rik? Jag tycker inte det.

Intressant? Andra bloggar om: , , , ,

Inga kommentarer: