24 november 2010

Cykelstaden Malmö - Även på vintern?

Så kom första skånska snön i natt. Jag är inte den som bangar, så det var bara att hoppa på cykeln och ta sig igenom den snöfyllda staden för att komma till jobbet. På vägen fick jag en briljant idé. Tyckte jag i alla fall då i snökaoset :-)

Först ska jag dock konstatera att gatukontoret sköter sig ganska bra. Om man inte är uppe allt för tidigt så brukar dom ha skottat de stora cykelbanorna framåt förmiddagen. Problemet är såklart om det snöar och framförallt om det blåser - vilket det alltid gör i Malmö. I morse var cykelbanorna längst havet totalt täckta med snö, trots att de hade skottats tidigare på morgonen.

En sak jag kan tycka är dumt är att dom kör sina traktorer med metallskyfflar som dom drar längs med marken. För det första har dom svårt för att komma tätt inpå asfalten, så det blir sällan helt fritt från snö. Det andra är att dom förstör något enormt när dom kör över kanter, gräsmattor, bucklig asfalt osv. Varför använder man inte roterande borstar längre? Det finns kanske en anledning, men rent spontant känns det som en mycket snällare och effektivare lösning.

Nåja, till min idé. Malmö är redan en bra cykelstad, men när det snöar blir det såklart problem. Min lösning är att utse några stycken stora cykelgenomfarter till cykelstrador. Under dessa lägger man varmvattenrör som kan slås på när det är risk för snö. Cykelstradorna skulle då på ett enkelt sätt kunna hållas helt fria från snö och is större delen av året, och fler hade vågat ta cykeln även på vintern!


Intressant? Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: