08 december 2009

Tvetydiga vägmärken

Det blir mer och mer hastighetsbegränsningar på våra vägar. Ganska bra tycker jag, så länge man också har större genomfartsleder där man kan köra mer ostört. Men jag irriterar mig lite på de olika skyltar som finns angående hastighet:


Det första märket innebär hastighetsbegränsning, det i mitten betyder rekommenderad lägre hastighet och det till höger rekommenderad högsta hastighet. Det jag undrar är varför man håller på och fjanta med de två sistnämda skyltarna?

Först och främst: vem kommer följa dessa rekommendationer? Jag vill påstå att den som redan kör försiktigt och defensivt även tar hänsyn till dessa vägmärken, medans den som brukar köra vårdslöst kommer totalt ignorera märkena eftersom han vet att det inte är ett lagbrott att strunta i dem.

Men den stora frågan är: Om högsta rekommenderade hastighet är 30km/h, varför sätter man då inte ner hastigheten på vägen, istället för att bara rekommendera den lägre hastigheten? Jag tycker att man skickar tvetydiga signaler med detta system.

När jag ändå är inne på temat trafik kan jag avsluta med ett klockrent citat av George Carlin:

Have you ever noticed that anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac?


Intressant? Andra bloggar om: , , , , ,

1 kommentar:

Thomas sa...

tack för citatet :)
visste faktiskt inte vem George Carlin var. Han är rolig han.