02 december 2009

Rött ljus fram på cykeln är inte så smart

Det händer ofta, ibland nästan varje dag nu under vinterhalvåret, att jag ser någon cykla förbi med rött ljus fram på cykeln. Jag undrar alltid hur dessa människor egentligen tänker? Jag antar att många resonerar som så att rött ljus är bättre än inget alls. Men sätt i så fall det bak på cykeln där det hör hemma! Trafikreglerna säger att vitt eller gult ljus betyder trafik mot dig, och rött trafik i samma riktning som du själv kör, bort från dig. Att köra med rött ljus fram innebär alltså en potentiell fara att missuppfattas i trafiken och råka ut för en olycka.

Nu tror inte jag att detta argument biter särskilt mycket på dem som gör på detta vis. Så här kommer dräparen: Om du cyklar med rött ljus fram kan du få dubbla böter om du åker fast! Kanske värt att tänka på...

Bäst av allt är såklart att ha lyse både fram och bak. Jag är mycket glad över att jag valde navdynamo som alltid är på både fram och bak på min nya cykel. Innan hade jag batteridrivna lampor, men det var ett jäkla meck med att hålla reda på dom hela tiden, så jag är inte direkt någon ängel själv när det gäller cykellyse. Men att placera rödljuset fram skulle aldrig fallit mig in eftersom det strider mot mitt logiska tänkande.

Egentligen var det bättre förr när i princip alla cyklar hade dynamo och lyse som standardutrustning. Dagens cyklar säljs väldigt ofta utan lyse, och det säger sig själv att många kommer ignorera det av snålhet eller glömska. Idag när det finns navgeneratorer som inte påverkar pedalmotståndet kan jag tycka att i princip alla nya cyklar borde vara utrustade med lyse som standard, precis som att det är standard på bilar.

Intressant? Andra bloggar om: , , , , ,

Inga kommentarer: