04 december 2009

Ett bättre sätt att slippa minareter

Folket i Schweiz röstade nyligen ja till att förbjuda nya minareter att byggas. Jag är inte förvånad, och tror mycket väl att det skulle kunna bli samma resultat om Sverige hade röstat om samma sak. Rädslan för främmande saker är inbyggt i människans överlevnadsprogrammering, och folk röstar med ryggraden istället för logiken i sådana här frågor. Jag vill inte rakt av kalla denna främlingsfientlighet för islamafobi eller rasism, även om det såklart tangerar varandra. Det är precis samma mekanismer som gör att enfrågepartiet SD går frammåt.

För den som läst min blogg är det ingen hemlighet att jag inte gillar religioner. Men oavsett hur mycket jag avskyr islam skulle jag aldrig få för mig att ropa på förbud. Som liberal tar tar jag avstånd från förbud. Vill folk dyrka sadistiska ökengudar eller annan mytologi så får dom lov att göra det. Det är inte min sak att bestämma vad andra får och inte får lov att göra. Lagar ska baseras på vetenskapliga fakta och humanistiska värderingar. Moralistiska lagar som utesluter vissa till fördel för dem som skapat lagen, hör inte hemma i ett modernt sekulärt samhälle.

Men det betyder inte att jag anser att religionen skulle vara fri från att bli granskad och attakerad. Jag tar starkt avstånd från hädelselagar och dylikt som religiösa försöker få igenom i FN och liknande. En religion som inte tål kritik - hur mycket kött på benen har den egentligen? I ett tolerant samhälle går det inte att vara otolerant mot kritik.

Vill man slippa minareter, kyrktorn och synagogor så är det inte rätt metod att förbjuda dem och således ge religionen en offerställning. Det rätta är att föra debatt, ifrågasätta, kritisera och ironisera. Lyft upp alla problem som finns och ge ett bättre alternativ. Det kommer inte gå över en natt, men förhoppningsvis kommer det sekulära samhället och humanismen slutligen stå som vinnare. Och utan religiösa människor byggs inte heller fler minareter.

Intressant? Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , . AB1 AB2 AB3 SvD

Inga kommentarer: