Rubriken är egentligen felaktig. I trafiken finns inga rättigheter, bara skyldigheter. I detta inlägg ska jag försöka utreda vad som gäller för en bilist som stöter på en cyklist i olika situationer. Reglerna är ganska krångliga och ibland motsägelsefulla. Förhoppningsvis får dom som läser detta inlägg en bättre förståelse för dom olika reglerna som gäller.
- För det första är en cyklist en trafikant. Alltså gäller som vanliga trafiklagarna, såsom högerregeln (både för cyklisten och medtrafikanter).
- Vid en oövervakad cykelöverfart har cyklister väjningsplikt och bilister inga skyldigheter att släppa över en cyklist (till skillnad mot gående på övergångställe, vilket inkluderar gående med cykeln vid sidan). En cyklist får konstigt nog lov att cykla på ett övergångställe, men har fortfarande väjningsplikt.
- Svänger man av en väg och då korsar en (oövervakad) cykelbana ska man väja för cyklister.
- Vid en rondell med cykelbana "runtomkring" ska bilister som kör ut från rondellen alltid lämna företräde mot cyklister.
- Men när man kör in i en rondell gäller olika regler beroende på var väjningspliktskylten (som talar om att man har väjningsplikt för dem i rondellen) står. Om skylten står framför cykelbanan så ska bilister lämna företräde, men står den bakom cykelbanan behöver man inte göra det!
- Samma sak gäller vid en cykelbana som går längs med en huvudled ska bilister som ska in på huvudleden. Bilisten ska lämna företräde till cyklisten om väjningstrianglarna är placerade framför cykelbanan.
Just det här med att placeringen av väjningspliktskylten avgör vad som gäller är korkat. Inte ens vägverket eller dom som sätter ut skyltarna verkar ha full koll. Jag skulle gärna se en förändring av reglverket så att komplicerade regler försvinner och ersätts med enkla regler som är likadana i alla situationer.
Intressant? Andra bloggar om: trafik, cyklister, bilister, övergångställe, cykelöverfart, rondell, företräde
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar