02 februari 2012

Så får (eller förbättrar) du tvåfinger-scroll på din bärbara dator

Med en splitter ny Win7 laptop i knät förväntade jag mig självklart en dator med skön känsla i musplattan. Alla som har använt en bärbar Macintosh (eller iPhone) och scrollat webbsidor med två fingrar vet vad jag menar. Tyvärr grumlades mina förhoppningar tämligen snabbt när jag insåg att musplattan verkade sakna stöd för att scrolla med flera fingrar samtidigt. Efter idogt sökande och testande har jag till slut hittat en lösning på mina problem. Här är en liten guide till hur du får tvåfingerscroll i din laptop. Om du redan kan scrolla med två fingrar är det ändå värt att läsa vidare, eftersom känslan sannolikt kan förbättras avsevärt med nedanstående tips!

Steg 1: Uppdatera drivrutinerna

Det första jag gjorde var att rota i drivrutinernas inställningarna. Döm om min förvåning när jag inte kunde hitta några inställningar för tvåfingersscroll. Dock fanns det några andra inställningar som skvallrade om att plattan faktiskt kunde läsa av mer än ett finger åt gången. Efter lite undersökningar visade det sig att de drivrutiner Asus skickade med dator inte innehöll stöd för tvåfingersscroll!

Den dominerande tillverkaren av touchpads till bärbara datorer heter Synaptics. Detta företagverkar  leverera touchpads till de flera datortillverkare. Men som jag förstår det gör patentproblem att inte alla datortillverkare skickar med de "riktiga" drivrutiner. Lösningen är att ladda ner de senaste drivrutinerna direkt från Synaptics.

Efter att ha gjort detta uppenbarade sig ett antal nya inställningar i drivrutinerna, och tvåfingersscroll var påslaget redan från start. Nice, tänkte jag, ända till jag provade att använda det. Det visade sig att responsen var riktigt usel. Jag kunde behöva göra tio försök innan plattan reagerade på att jag ville scrolla. För det mesta hände helt enkelt ingenting. Dessutom ändrades muspekaren till en ful bild för att tala om att jag scrollade vilket jag finner totalt meningslöst och irriterande. 

(Efter test med andra datorer är min uppfattning att förinstallerade drivrutiner och respons varierar mellan olika modeller och plattor. Jag köpte antagligen en modell av det sämre slaget (Asus U36SD). Men även på de laptops som reagerar bättre är min uppfattning att känslan i scrollen lämnar enormt mycket kvar att önska jämfört med exempelvis Apples silkeslena scroll i deras datorer.)

Steg 2: Byt till open source

Efter att ha sökt runt efter en lösning på problemet med dålig respons hittade jag till slut en bloggpost där någon tipsade om ett litet program som kort och gott heter Two-Finger-Scroll. Detta lilla open source program fixar det som det multinationella företaget misslyckas med fatalt, och erbjuder tvåfingerscroll med utmärkt respons och bra känsla. Det fungerar helt enkelt som man vill och förväntar sig!

Jag rekommenderar att stänga av de flesta finesser i Synaptics drivrutiner. Självklart vill du inte ha deras tvåfingersscroll påslaget eftersom detta kommer störa Two-Finger-Scroll, men även de flesta andra finesser är mer eller mindre värdelösa. Prova dig fram tills du hittar en lösning som fungerar för dig.

Steg 3: Förbättra Windows

Tvåfingersscroll i Windows fungerar tydligen genom att emulera scrollhjulet på musen. En lösning som öppnar för hack och problem. Det mest uppenbara problemet är att det alltid är den "kontroll" som för närvarande har fokus som erhåller scrollhjulets signaler. Det innebär att om du håller musen över exempelvis en lista i ett fönster som inte för närvarande är valt och scrollar så händer ingenting. Vid användande av touchpad blir detta förhållande extra uppenbart och tvingar fram ett icke intuitivt sätt att använda plattan eftersom du hela tiden måste precisionsklicka för att välja aktivt kontroll.

Lösningen är att skaffa ett hjälpprogram som automatiskt dirigerar scrollhjulets signaler till den kontroll som ligger rakt under muspekaren. Det finns ett antal att välja på. Jag fastnade för ett som heter KatMouse. Huruvida detta är det bästa programmet vet jag inte, men det fungerar tillräckligt bra för mig.

Steg 4: Konfigurera

Nästan klart! Men för att göra plattan ännu smidigare och mer intuitiv att använda kan det vara värt att konfigurerar Two-Finger-Scroll en aning för att hantera högerklick och mittenklick utan att behöva använda musplattans fysiska knappar. Jag har konfigurerat det så att om jag "tappar" med två fingrar samtidigt motsvarar det ett högerklick. Om jag håller ett finger på plattan och tappar med ett andra så motsvarar detta ett klicka med mittenknappen (normalt knappen i scrollhjulet). Tyvärr hoppar muspekaren till när jag använder min "mittenknapp", men det är i mitt tycke den bästa lösningen jag hittat. 

Sammanfattning

Summa summarum är att med dessa inställningar har jag nu en bärbar dator som jag kan styra med musplattan på ett sätt som jag trivs med. Det är inte perfekt, men jämfört med hur den var när jag fick datorn är det en smärre revolution. Jag hoppas att du som läser detta får samma resultat. Det är facinerande att ett stort företag som Synaptics inte klarar av att göra vettiga drivrutiner, utan att det krävs ett open source program från en hobbyutvecklare för att ge PC datorer lite känsla!

Intressant? Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: