02 juni 2009

Kvinnlig omskärelse är snyggt

När manlig omskärelse kommer på tal dyker det ofta upp kvinnor hävdar att det är snyggare med en omskuren penis. Det är såklart ett otroligt dåligt argument. Jag har aldrig hört någon som tycker att en omskuren vagina är snyggt. Det skulle såklart vara extremt politiskt inkorrekt att säga något sånt. Men också för att det antagligen inte är så många som har sett det. Därför tänker jag nu visa hur det kan se ut:



Källa: BME

Kvinnan på bilden är alltså frivilligt omskuren eftersom hon tycker det är snyggt. Ingreppet är professionellt utfört och hon är nöjd med resultatet, både estetiskt och fysiskt. Personligen tycker jag att det är vackert på sitt sätt, även om min preferenser mer lutar åt blygdläppar av format större.

För det första kan vi konstatera att detta inte skulle varit möjligt i Sverige. ALLA ingrepp på det kvinnliga könsorganet, frivilligt eller inte, är förbjudet. Till och med om en kvinna har problem med exempelvis för stora blygdläppar, så är lagen så sträng att den i teorin förbjuder henne att göra något åt det.

I Sverige är det dock fullt lagligt att könsstympa gossar, och landtingen är numera tvingade att utföra ingreppet. Motiveringen är att det är bättre att ingreppet görs på sjukhusen än köksborden. Det är bestämt att bizarra traditioner och religioner baserade på sagor går före barnets rätt att bestämma över sin egen kropp. Men varför då förbjuda kvinnlig könsstympning? För självklart kan sjukhusen klara av att utföra kvinnliga omskärelser på ett bra och säkert sätt, precis som vid manliga diton? Varför ska vi särskilja på pojkar och flickor?

Nu förespråkar jag absolut inte detta, men jag tycker att det är värt att än en gång ta upp hur oerhört ojämnlik och kränkande lagen är. Nästan alla argument som förbjuder det ena och tillåter det andra går att vända på.

Det enda rimliga är att förbjuda könsstympning av barn, oavsett kön, och i stället låta varje person i myndig ålder själv välja om man vill utföra oåterkalleiga ingrepp på sin egen kropp!

Läs mer: [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7]

Intressant? Andra bloggar om: , , , , , , , , , , ,

9 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för bra inlägg i debatten.

Anonym sa...

Du har så rätt, så rätt.

Anonym sa...

Manlig omskärelse vs kvinnlig är inte samma sak. Vid en manlig omskärelse tas endast förhuden bort, helt eller delvis. Vid en kvinnlig omskärelse tas klitoris bort, alltså motsvarigheten till mannens penis. Att förminska blygdläppar är inte en sk kvinnlig omskärelse och får utföras även i Sverige.

Biggles sa...

Manlig omskärelse vs kvinnlig är inte samma sak.

Principiellt vill jag påstå att man kan man se det som samma sak. Det handlar om att utsätta barn för oåterkalliga ingrepp i dess kön. Att ingreppen set lite olika ut och ger lite olika resultat är sekundärt. Varje individ måste själv få bestämma over sin egen kropp.

Vid en manlig omskärelse tas endast förhuden bort, helt eller delvis.

Jag gillar att du skriver "endast", för förhuden är mycket mer än en liten hudflik som så många verkar tro. Jag har skrivit mer utförligt om detta tidigare här.

Vid en kvinnlig omskärelse tas klitoris bort, alltså motsvarigheten till mannens penis.

Det du talar om är den grövsta formen av kvinnlig omskärelse. Det finns många olika former, inklusive att ta bort huden ovanför klitoris, dvs direkt motsvarande manligt omskärelse. Det finns också prickning, som är en symbolisk handling. Alla former är dock förbjudna i Sverige som en markering att det är oaccceptabelt.

(Sedan är inte klitoris motsvrigheten till penis, utan bara ollonet.)

Att förminska blygdläppar är inte en sk kvinnlig omskärelse och får utföras även i Sverige.

Källa? Så vitt jag vet är lagen så hård att alla ingrepp, även frivilliga, i teorin är förbjudna.

bortskuren mänsklighet sa...

Tjejer med livlös plastisk hud som är uber-stram tycker jag e snyggt!
Helst ska tjejen inte heller kunna gå ordentligt i sina
högklackade skor utan famla fram.
Sånt ä sexigt.
Att tjejen dessutom lider av Aneroxi visar konturerna xtra bra!
Den ultimata drömkvinnan saknar även en klitoris för sånt står mest i vägen för hålet jag vill åt!

Anonym sa...

Jag undrar verkligen om du är seriös? Det här är det mest korkade jag någonsin sett! Jag är absolut inte för manlig omskärelse men kvinnan på bilden visar inte heller en kvinnlig omskärelse utan ett kosmetiskt ingrepp! Kvinnlig könsstympning finns i många olika former och den "grövsta" formen som ni kommenterat om här är inte alls den grövsta formen. Den som jag sett som den grövsta är när hela klitoris, hela inre blygdläppar tas bort och därefter sys de yttre blygdläpparna ihop och lämnar ett litet hål för urin och mensblod, tycker du att det ens kan jämföras med manlig omskärelse? Jag tycker det definitivt inte och därför tycker jag också att det är så mycket viktigare att den kvinnliga könsstympningen stoppas!! Jag vill poängtera ännu en gång att jag inte är för manlig omskärelse utan bara anser att den kvinnliga könsstympningen är ett så mycket värre övergrepp eftersom att det kan få så mycket allvarligare konsekvenser.

Biggles sa...

Anonym: Att det rör sig om ett kosmetiskt ingrepp på bilden är oväsentligt. Det är könsstympning enligt Svensk lag. Även om kvinnlig könsstympning är mycket värre i sina grövsta former är det principiellt lika förkastligt som manlig. Bara för att det är viktigare att stoppa kvinnlig könsstympning betyder det ju inte att man ska strunta i gossarna. Dom är väl lika mycket värda?

Anonym sa...

Jag tycker absolut inte att det är oväsentligt om det är ett kosmetiskt ingrepp, svensk lag tycker jag heller inte är vettig i särskilt många avseenden, men det hör inte till saken. Skulle du bry dig om en vuxen man bestämde sig för att han vill bli omskuren för att han tycker att det är snyggare? Njaa, tveksamt va? Just därför tycker jag att det är löjligt att visa denna bild medan man pratar om något som i egentlig mening är så mycket grövre, och som framför allt utförs på småflickor, jag tycker mer att du förlöjligar problemet med den kvinnliga könsstympningen än lyfter fram att manlig omskärelse faktiskt också är ett problem.

Intervju med en Intactivist sa...

Detta beskriver en Intactivist i Usa: -En icke omskuren man i mitt hemland Egypten anses smutsig. Därför fogar sig männen och hjälper aktivt till att föra omskärelse vidare. Eftersom ärliga diskussioner om kön och sexualitet är tabu talar ingen med föräldrarna om vad stympningen innebär, varken före eller efter ingreppet.
- Jag blev omskuren tidigt på rutin i sjukhuset där jag föddes. Hela förhuden drogs bort. Som en del av traumat i puberteten kunde jag få ont vid orgasm då jag onanerade, eftersom handen nådde ollonet mot slutet. Därför lät jag bli. Att använda glidmedel undvek jag också för det var omständigt och även smärtsamt då jag smekte handen över det oskyddade ollonet. Direkt smekning av ollonet är obehagligt för andra män med har jag senare förstått. Denna okunnighet och skam gör oss lättare att styra, konstaterar Asim. Ännu en cementerande faktor är att i Egypten tror många att Koranen förespråkar omskärelse.
Sexuella rädslor hos män försvårar även för kvinnorna att bli självständiga tror Asim. Dessa kulturella övergrepp är olycka för vår planet, det ser vi dagligen i Afrika. Varje år utsätts miljoner småflickor i Egypten, Somalia och Sudan för ohygglig omskärelse av oika slag och dödsfall är vanligt
Där finns inte en endaste man som ej genomgått omskärelse i barndomen. Den indirekta kopplingen mellan båda könens förtryck är lätta att se, men politiskt inkorrekt att tala om. Barbariska flickomskärelser utförs i 28 länder där manlig omskärelse alltid är norm. Min egna omskärelse påverkar mig inte nu, jag är gammal. Men jag vet att vår framtid, barnen utsätts dagligen för dessa ideologiska brott och det gör ont i mig.