18 juni 2009

Låt det lummiga vara

En sak jag inte riktigt förstår mig på är folks besatthet av att ha en vältrimmad gräsmatta. Personligen tycker jag att det är mycket trevligare med en smått vildvuxen trädgård. Långa mjuka grässtrån som varvas med blommor av varierande sort. Finns det något mer somrigt än en grönskande äng? Att låta växter och träd slå rot och växa upp där dom vill skapar en "naturligt" miljö, och det tilltalar mig så mycket mer än en minutiöst planerad trädgård. Dessutom slipper man en massa jobb med att klippa gräsmattan och de föroreningar av luft och akustik som hör därtill. Jag vill inte påstå att den planerade trädgården är ful på något sätt, men den faller platt jämfört med sin lummiga motpart om du frågar mig.

Intressant? Andra bloggar om: , , , , , , ,

Inga kommentarer: