23 juni 2009

Rekorddåligt

För en spelnörd som mig var det såklart omöjligt att inte lägga vantarna på Guinness World Records Gamer's Edition 2008 när jag såg den på biblioteket. En bok full med speltrivia och fakta låter som fest. Tyvärr måste jag rapportera att den inte håller måttet...

  • För det första var boken full av faktafel. Utöver de uppenbara faktafel jag på rak arm kunde se, fanns det också många tveksamheter jag velat kolla upp om det verkligen stämde.
  • Stavfel och dålig översättningar var det också gott om. Korrekturläsning någon?
  • Aldeles för många av de sk rekorden är för smala för att vara intressanta. Alla spel kan antaglige hitta på något som gör det unikt på ett eller annat sätt. Och vissa rekord var så dåligt förklarade att jag inte ens förstod vad de gick ut på.
  • Boken har en del "det sägs att" och andra myter. Gärna för mig, men jag vill att dom tar reda på och presenterar sanningen också.
  • Jag är engarerad i en sajt som heter Mobygames, som har som mål att katalogisera alla spel som någonsin gjort. Dom vattenmärker alla sina bilder, så jag lade märke till att boken utan tillåtelse och erkännande stulit bilder från sajten. I vissa fall har man också försökt redigera bort vattenstämpeln.
  • Uppdelningen av genres var skum. Vem i hela världen kom tex på idén att placera shoot-em-ups och first person shooters tillsammans i en och samma kategori? Båda har visserligen shooter i sina namn, men i övrigt är det inte mycket likheter mellan de båda speltyperna...

Intressant? Andra bloggar om: , , , , , , ,

Inga kommentarer: