05 juni 2009

Lite om Apoteket

Så här i allergitider är det många som köper allergimedicin. Nu för tiden finns det många olika att välja på, och priskonkurrensen är hård eftersom patenten har gått ut. Det finns alltid ett märke som är billigast. Vilket varierar dock från gång till gång. Men just den billigaste sorten är alltid slut känns det som! Jag begriper inte varför Apoteket inte köper in enorma lager av detta. Jag menar, alla vill ju ha den. Samtidigt, eftersom dom flesta köper sin medicin när dom känner besvär. Vad är meningen med att ha hundra olika mediciner som i princip innehåller samma saker till olika priser? Om dom ger samma effekt kan man lika bra skrota alla utom den billigaste. Dvs den som folk köper. Såvida den inte är slut...

På tal om allergimedicin så lyckades jag en gång köpa en receptbelagt allergimedicin, trots att jag inte hade något recept. Allergimedicin finns normalt i max ~30 piller per ask. Men tydligen finns det större förpackningar också. Men dessa måste man ha recept för. Men en gång råkade dessa tydligen ligga framme, så jag köpte dom eftersom det är både smidigare och billigare att köpa storpack. Nästa gång ville jag såklart ha samma, men fick då reda på att det var receptbelagt. Ingen skada skedd, men jag ställer mig då frågan varför? Vad är meningen med att receptbelägga storpack, när vem som helst ändå kan köpa exakt samma sak och mängd genom att ta flera paket? Om det ska vara något slags skydd så känns det tämligen verkningslöst. Dessutom slår det mot konsumenter som tvingas betala högre pris än den som belastar sjukvården och tigger till sig ett recept...

På tal om läkemedel så är det glädjande att patenten på min medicin nyligen gått ut, så nu har priserna sjunkit från mycket till väldigt mycket mindre. Äntligen. Men det hade inte behövt vara så. Systemet med läkemedelspatent är föråldrat och orättvist. Därför vill jag gärna vurma lite för Piratpartiets lösning!

Intressant? Andra bloggar om: , , , , , , , ,

1 kommentar:

Swedish Research sa...

Den apotekare som står ute bland receptfritt och är huvudansvarig för hur hyllorna ser ut var tidigare och ev. fortfarande betald av Läkemedelsindustriföreningen.

Vid avregleringen blev nu ett krav att sådant samarbete inte skulle vara tillåtet.

Det var ju just vad avregleringen handlade om och anledningen till att LIF konstant försökt sabotera den genom att titta på en massa andra faktorer som inte påverkas (t.ex. pris på receptbelagda läkemedel).