06 december 2009

Två bra böcker

Jag har läst två stycken böcker som jag tycker är värda att rekommendera. Den första är Den Hemlige Kocken av Mats-Eric Nilsson, vilket är ett fånigt namn på en bok, men innehållet är desto bättre. Den handlar om alla tillsatser som fabrikörer har i maten. Man får lära sig mycket intressant och ibland skrämmande om livsmedelsindustrin. För den medvetne konsumenten är detta en bok som är väl värd att läsa!

Den andra boken är Tro och Vetande 2.0 av Christer Sturmark. Sturmark, som är ordförande för föreningen Humanisterna, lägger i boken fram en mycket bra grund för ett humanistiskt sekulärt tänkande. Han börjar från början med humanismens ursprung i antikens grekland och argumenterar för den sekulära humanismen som den enda möjliga vägen för ett modernt samhället. Han ger bra svar på tal till motståndare och plockar sönder teisternas argument. För mig som omfamnar de humanistiska värderingarna fann jag denna bok mycket lärorik och intressant eftersom den gav mig mycket kött på benen om jag tex hamnar i en debatt om humanism eller religion. Men även andra borde finna boken läsvärd, eftersom det till stor del handlar om livsåskådning och viktiga frågor som alla bör fundera på.

Intressant? Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: