26 november 2010

Varför låter vinyl bättre?

Att en bra vinylskiva kan låta utmärkt kan ingen säga emot. Men vad är det som gör att många hävdar att musik låter bättre på vinyl än CD? Rent tekniskt kan en CD lagra alla frekvenser som en människa ska kunna höra, så jag har svårt för att köpa att vinylen skulle vara bättre bara för att det är analogt. Hur kan det då låta bättre enligt vissa?

Först kan vi konstatera att bara vetskapen om att CD är digitalt och vinyl analogt och således "obegränsat" är tillräckligt för att vissa ska "höra" en skillnad i ljudet. Vi hör inte med öronen, utan hjärnan. Tror vi att något är bättre låter det också bättre i våra öron. Men det kan väl inte vara hela sanningen?

Min alldeles egna teori om detta är att ljudet på en vinylskiva inte är perfekt. Framförallt bruset är jag intresserad av. Brus är en helt naturlig del av vardagen. Jag tror att bruset kan ge en rymdkänsla och fyllighet åt musiken som kan vara svår att placera men som betyder mycket för upplevelsen. Kan det vara så enkelt att det kliniskt rena ljudet på en CD helt enkelt inte låter som verkligheten? Bruset, som normalt uppfattas som något störande eller fel, kan i rätt sammanhang vara det där lilla extra? Jag vet faktiskt inte. Men det är inte omöjligt.

Intressant? Andra bloggar om: , , , , , ,

Inga kommentarer: