21 augusti 2006

Jag fick ett brev från Socialdemokraterna...

Jag fick ett brev från Socialdemokraterna. Det var undertecknat självaste Göran Persson, fast jag tycker att hans signatur ser tryckt ut, så jag vet inte om jag tror på att han skrev brevet direkt till mig... Jag tänkte i alla fall citera några rader ur brevet:

Ska vi fortsätta förbättra välfärden eller ska vi försämra den genom att ta bort var femte skatekrona?

Sambandet mellan skattetrycket och välfärden är ju inte så enkelt. Bara för att man betalar med skatt får man inte per automatik bättre välfärd. Det finns många länder med lägre skattetryck och lika bra välfärd som vi. Det handlar ju om hur effektivt man använder pengarna. Och här tycker inte jag att Sverige är särskilt duktiga... (Se tex mitt tidigare inlägg om open source)

Det går bra för Sverige. Våra satsningar för att minska arbetslösheten, tillsammans med en välskött ekonomi, ger resultat.

Förtidspensioner och plusjobb är väl ändå inte rätt sätt att minska arbetslösheten? Och ett land med över 1000 miljarder i statsskuld tycker inte jag är en välskött ekonomi!

Vårt mål är full sysselsättning

Det är lätt att säga när man räknar på ett sätt som utesluter majoriteten av dom som är arbetslösa, genom att tex sätta dom vuxendagis.

Mot vår politik står Moderaterna och deras allians. De vill sänka skatterna så att 250 miljarder [...] försvinner

Det första meningen tycker jag luktar lite skräck. Att skriva att Moderaterna driver alliansen är ett sätt att lyfta fram det gamla högerspöket. Man ska vara rädd för Moderaterna, dom är elaka. Att det ingår tre andra partier är mindre viktigt. Vidare är 250 miljarder, enligt den information jag hittat, en starkt överdriven siffra.

Att frisera siffror så att det passar ens egen politik brukar sosarna vara bra på. Men dom är inte ensamma om att göra detta. I nästan alla debatter hävdar parterna att deras siffror eller slutsatser är dom rätta och att motståndaren har fel. Detta är något som jag avskyr med dagens politik. Kontentan är att vi väljare aldrig får möjlighet att bygga upp en bild av vad som egentligen är korrekt, och till slut måste rösta i blindo, på det parti som man litar mest på (= dom som ljuger bäst?)

... Alla ska med ...

Det här tycker jag är valets största bullshit. Tittar man på Sverige idag, det Sverige som sossarna styrt under dom senaste 12 åren, så är det tydligt att alla inte kommit med. Det sitter alkoholister på torgen, och hemlösa knarkare tigger på centralstationen. HemPC är bara till för dom som redan har jobb, och inte dom arbetslösa och studerande som verkligen hade haft nytta av det. Folk dör i vårdköer. Företagen vågar inte anställa pga alla regler och åtagande. Barnen i skolan går ut utan att kunna läsa. I förortsghettona frodas utanförskapet. Nä, alla har verkligen inte kommit med än. Så varför ska vi tro att dom kommer göra det nu? För sossarnas valmanifest går ju i stort ut på att allt är bra och att fortsätta i samma stil.

Intressant.se är pingat. Andra bloggar om: , , , .

Inga kommentarer: