25 augusti 2006

Bokrecension: Lust av Elfriede Jelinek

Jag råkade hitta denna bok, och eftersom författarinnan fått Nobelpriset tyckte jag att det skulle vara roligt att läsa den. Så var dock inte fallet...

I boken får man följa en kvinna, hennes man och deras barn. Mannen är en direktör, kvinnan går hemma och gör av med pengar och dricker alkohol. Mannen är besatt av sex och mer eller mindre utnyttjar sin fru, som inte delar hans intresse. Kvinnan lider, och råkar i en desperation stöta på en yngre man. Detta möte slutar i en sexuell relation den kvällen. Kvinnan får se ljuset, och vill fortsätta relationen, men inte den yngre mannen som avvisar henne.

Det är ungefär allt som händer på dom 218 sidorna. Innehållsmässigt är boken extremt fattig på handling. Istället är boken ett slags poetiskt verk, där varje mening omslöjas av någon slags poesi. Detta gör boken väldigt svårtläst, och jag förstår ärligt talat inte så mycket. Kalla mig olitterär eller vad ni vill. Men det här köper jag inte. Det är bara en lång strapats för att hitta det fåtal meningar som faktiskt har ett innehåll och som för historien frammåt. Resten är konstiga utsvävningar där föfattarinnan uttrycker sin avsmak för överklassen & män, samt sina explicita sexuella fantasier. (Skulle denna bok filmatiseras hade det nog blivit en porr-rulle med några grova sex-scener och knapphändig handling för att komma till nästa scen.)

Den som vill lära sig nya ord för att beskriva könsorgan kommer få mycket material i denna bok. Vi andra som inte är skolade i att läsa denna sorts litteratur gör nog bäst i att hålla oss nog bäst borta från detta verk.

Andra bloggar om: , , , ,