17 maj 2011

Systembolaget behöver förbättra rutinerna

Nyligen blev jag uppmanad att visa leg på systembolaget. Det var väldigt oväntat eftersom jag trots allt börjar bli ganska gammal. Men jag får ju se det från den ljusa sidan.

Grejen är att jag hade keps på mig. Utan den hade jag aldrig fått visa leg, då jag är tämligen flint. Detta är ett mönster jag har lagt märke till många gånger tidigare.

En arbetskamrat som blev flint i unga år berättade att han upplevt samma sak. Dagen han fyllde 20 sprang han ner till systemet för att fira. Men han behövde inte visa leg. Han hade lika gärna kunna köpa sprit när han var 19 om han velat.

Att bli tunnhårig i låg ålder, som vi båda blev, är inget roligt och väldigt känsligt. När något som detta händer är det mycket lätt att man tar illa vid. Vad händer om en redan deprimerad person råkar ut för detta?

Bara för att man är tunnhårig är man inte gammal. Systembolaget borde införa bättre rutiner för att undvika göra unga killar ledsna och fullfölja sitt ansvar att inte sälja till personer under 20.

Intressant? Andra bloggar om: , , , , , ,

Inga kommentarer: