02 maj 2011

Dålig taktik av mediabolagen

Ända sedan Sonic the Hedgehogs glansdagar på Megadrive har Sega kämpat med att göra nya spel av samma dignitet. Varje gång ett nytt Sonic spel annonseras blir fans nostalgiska och uttrycker något i stil med att "denna gången måste dom väl ändå få till det". Så lanseras spelet och de besvikna recensenterna sågar Segas spel. Det är kanske inte så konstigt att vissa fans då går ett steg längre, och gör sin egen version: Sonic Fan Remix. Nu har jag inte spelat det själv, men att döma av videon på hemsidan är det fina grejer. Precis det som alla drömmer om. SÅ gör man ett Sonic spel! Hur tror ni Sega reagerar på detta? Givetvis negativt, med krav på nedplockning...

Jag har en vän som gillar Family Guy och liknande tv-serier. Själv har jag aldrig fastnat för dessa. Men han citerar ofta saker ur dessa serier, och det gör mig nyfiken. Det kanske är lite roligt ändå. Så jag försöker hitta lite klipp på YouTube för att se vad det roliga handlar om. Men det finns inte. YouTube är mycket bra på att rensa bort dessa klipp. Det enda sättet att komma runt det (än så länge) är att spela in klippet på tv:n med en skakig kamera och posta detta istället. Så jag tappar intresset och gör något annat. Att dom inte vill att hela avsnitt ska ligga på YouTube är förståeligt, men varför plocka bort korta klipp?

Det handlar såklart i slutändan om kontroll. Mediabolagen anser sig veta bäst och vågar inte släppa på kontrollen. Så när hot dyker upp gör man sitt bästa för att strypa det, utan att analysera och försöka bli bättre. Det är inte smart. Hade jag varit Sega hade jag istället anställt killarna som spöar skiten ut mina egna utvecklares alster. Hade jag varit tv-producent hade jag låtit klipp ligga kvar, som folk kan skicka till vänner för att dela med sig av det roliga, och i slutändan driva trafik till dvd-försäljningen.

Intressant? Andra bloggar om: , , , , , , , ,

Inga kommentarer: