26 maj 2011

När det inte är roligt varken med eller utan alkohol

Det ständiga mantrat från nykterister är att de kan ha kul utan alkohol. Bra för dom. Ingen ska tvinga dem att dricka. Men om man inte kan ha kul utan alkohol då?

Personligen är jag inte så förtjust i alkohol. Jag har inget emot ett glas öl eller vin, eller en söt drink för den delen. Men smaken av alkohol tycker jag är blä. Och ruset som man får tilltalar mig inte alls. Sedan är jag dessutom sämst på att hantera att vara bakfullt. Många av mina kompisar dricker helt andra volymer än mig, med det har aldrig funkat för mig på många olika sätt.

Det finns dock en sak jag gillar med alkohol, och det är att man slappnar av och släpper lite på hämningarna. För mig som är mycket hämmad, är detta välkommet. Jag har helt enkelt väldigt svårt att ha kul normalt sett. Det är bara så som jag är skapad. Men eftersom jag inte alls trivs med alkohol är det mycket sällan som alkoholen hjälper mig med detta. Vilket också syns om man tittar på hur mitt sociala liv alltid sett ut.

Jag har aldrig provat på andra droger, men jag är nyfiken. Jag tror nämligen att det finns droger som inte ger samma sort rus som alkohol, och därför skulle passa mig mycket bättre. Men i så som lagen ser ut kan man säga att om man inte tilltalas av alkohol får man inte lov att ha roligt...

Det man kan fråga sig är vad som är normalt beteende. Den som är deprimerad får mediciner (felaktigt kallade för lyckopiller) för att komma upp på en "normal nivå". Men medicin är ju egentligen är samma sak som droger.

Om jag är en person som har svårt för att slappna av och ha roligt, varför kan det då inte finnas möjligheter för mig göra något åt det? Vem bestämmer vad som är normalt?

Intressant? Andra bloggar om: , , , , , , , ,

Inga kommentarer: