30 januari 2008

Lätt att stoppa supandet hos unga tjejer...!

Det kommer med jämna mellanrum larmrapporter om att supandet ökar bland unga, och speciellt unga tjejer dricker mer och mer. Hur ska man få detat att minska? Jag har ett förslag....

Vad tänker unga tjejer på mest jämt? Sitt utseende såklart! Och att hålla vikten är en viktigt del i det. Men hur många är idag medvetna om hur mycket energi sprit egentligen innehåller? För det är faktiskt ganska mycket. Alkohol är det näringsämne som ger näst mest engergi (bara fett ger mer).

En helkväll ger alltså ett ganska rejält tillskott kalorier runt magen. Kan man få detta att fastna i de små livens bakhuvuden kanske det skulle begränsa deras framfart i bardisken!?

Ok, jag vet att det kanske inte är så här lätt, och dessutom lite väl generaliserande. Men jag tror stenhårt på att man måste hitta smarta ingångar som berör om man vill nå folk med sitt budskap, vilket jag även tidigare skrivit om.

Tasteline hittade jag följande praktiska lilla tabell:


Dom berättar också en historia om en ganska typisk kräftskiva, och räknar fram att bara dryckerna ger nästan 1500 kalorier! Det är inte särskilt långt ifrån en kvinnas dagsbehov... Här kan du räkna ut hur många kalorier du gör av med på en dag.


Intressant? Andra bloggar om: , , , , , ,

Inga kommentarer: