30 november 2007

Chock som inlärningsmetod i skolan?

Hur ska man få elever att lära sig mer i skolan, eller snarare att ta in och behålla all den kunskap som dom matas med? När jag ser tillbaka på mina skolår så är det tydligt att det faktiskt inte är mycket som sitter kvar. Det rör sig nog mest om sådant som jag använder dagligen. Men man kan ju fundera på om det är tack vare skolans sätt att lära ut, eller om det beror på att jag helt enkelt utsätts för det konstant. Ett ämne som tex historia har jag noll koll på idag, trots att jag inte var direkt kass på proven. Men det var bara en massa fakta som skulle bankas in i huvudet och stanna tills efter provet. Idag finns inget kvar. Förutom en sak...

Hjärnan är lustig. Den kommer ihåg vissa saker medan annat kastas ut på direkten. För att få elever att lära sig gäller det att aktivera & stimulera hjärnan på ett sätt som får den att behålla informationen. Det finns antagligen hjärnforskare som kan detta bättre än jag. Men appliceras denna forskningen på skolan? När skolverket skriver sina (politiskt motiverade?) planer, finns denna forskning med? Jag hoppas det, men tvivlar tyvärr.

I Frankrike under Ludvig XIV styre levde adeln livet på slottet. Mat och underhållning var det som gällde. Det är klart att man inte ville avbryta det roliga allt för länge med något så tråkigt som ett toalettbesök. Så vad göra? Varför inte helt enkelt ställa sig bakom dörren och uträtta sina behov?!

När jag fick höra detta på den där historielektionen för kanske 15 år sedan måste jag ha blivit paff. En slags chock skulle jag vilja säga. Och sedan dess sitter det där!

Just det där med chock intresserar mig. Hjärnan minns det som är viktigt för oss och vår överlevnad. Utsätts vi för en chock kommer vi ihåg det. Kan man applicera detta på skolan? Aktivera hjärnan på sätt som gör att det fastnar, kanske tom oavsett om eleven vill lära sig det eller inte?

Ett sätt som jag kommer att tänka på är statens propaganda. Säg att man tex ska lära ut att knark är farligt. Att läsa biologiboken och lyssna på sin vanliga lärare stå och mumla något om biverkningar lär inte sätta ett bestående intryck. Men om man däremot bjuder in en totalt nerdankad före detta knarkare som skakande står och berättar om sin överjävliga vardag, hur den hamnade i det hela och visar foto från hur den såg ut innan knarket tog över. Det är sånt som fastnar och förhoppningsvis stannar kvar tills den dag det behövs!

Egentligen antar jag att hela mitt resonemang går ut på att utsätta hjärnan för nya intryck & utmaningar. Vi får inte vara rädda för att barnen ska fara illa av att utsättas för saker - dom tål mer än vad man tror och mår antagligen bara bättre av det. Chockerna kommer bygga upp dom till starkare individer som tål mer vilket kommer hjälpa dom i livet.

Intressant? Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: