13 januari 2008

Spring inte uppe på tågen!

Det händer då och då att man läser om personer, oftast barn & ungdomar, som dött eller skadats allvarligt efter att ha klättrat upp på tåg och fått ström i sig från elledningarna. Jag har alltid tyckt att dom varit klantiga som rört vid ledningarna. Alla vet ju dom är farliga. Hur svårt kan det vara att undvika röra vid dom, liksom?

Men en gång när jag läste om en olycka av detta slag fanns det en lite faktaruta som ändrade på min inställning. Tydligen är det så hög spänning i ledningarna att det räcker att man är i närheten av dom för att en ljusbåge ska bildas och bränna sönder en. Det förändrar perspektivet. Om dom vetat att det räcker att man är en meter från ledningen för att vara i livsfara tvivlar jag på att dom skulle gjort det...

Varför visste jag inte detta tidigare? Varför är det ingen som gått ut och varnat alla barn för detta? Jag tror att man väldigt enkelt kunnat pränta in detta i skallen på barn & ungdomar. För det är ju väldigt fascinerande att el beter sig på detta vis. En instruktionsfilm som grafiskt och effektfullt visar vilka krafter det är frågan om i dessa elledningar skulle nog minimera antalet offer i framtiden!

Intressant? Andra bloggar om: , , , , ,

Inga kommentarer: