06 januari 2008

Så söker du både snabbare och enklare på Wikipedia!

Det är bara att erkänna - jag är beroende av Wikipedia. Varje dag är jag där och kollar upp allt möjligt mellan himmel och jord. Och jag är antagligen inte ensam. När man väl börjat använda Wikipedia är det svårt att sluta.

Wikipedia är på sätt och vis ett förkroppsligandet av visionen bakom det tidiga Internet. Information wants to be free, sa man ofta i Internets barndom, och det stämmer fortfarande. Internet var en stor källa till kunskap redan då. Wikipedia har tagit denna kunskap och förpackat det enhetligt, sökbart och demokratiskt. Jag tror att WP kommer vara en väldigt viktig del i demokratiseringen av världen. Jag deltar själv genom att skriva lite grann, och jag har även donerat en slant till projektet.

För att underlätta och snabba upp ditt kunskapsletandet tänkte jag tipsa om hur du söker snabbare och enklare på Wikipedia. Förfarandet variera lite beroende på vilken webbläsare du använder:

Firefox

Firefox har inbyggd funktion som kallas för Smart Keywords. Idén är att man kan koppla nyckelord till sökfält på olika sajter för att snabbt komma åt dem. Wikipedia är förinstallerat, och så här gör du för att söka:

  1. Börja med att sätta fokus på adressfältet längst upp. Man kan såklart klicka där med musen, men jag rekommenderar starkt att istället lära sig använda snabbtangenten F6.

  2. Skriv wp [mellanslag] sökord

  3. Tryck enter

Inom någon sekund är du på Wikipedias sida för sökordet! Detta fungerar på Engelska Wikipedia. Vill du använda Svenska måste du lägga till ett eget keyword. Läs mer här för instruktioner.

Internet Explorer

IE har också en funktion som liknar smart keywords, men den ligger gömd och måste konfigureras genom lite registerhackning. Starta Notepad (Anteckningar) och kopiera denna kod:

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Internet Explorer\SearchUrl\wp]
@="http://www.wikipedia.org/w/wiki.phtml?search=%s"
" "="+"
"#"="%23"
"&"="%26"
"?"="%3F"
"+"="%2B"
"="="%3D"

Spara nu detta som tex "wikipedia.reg", och dubbelklicka sedan denna fil. Nu kommer du få samma funktionalitet som jag har beskrivit till Firefox ovan, dvs du skriver "wp [mellanslag] sökord" i adressfältet för att göra en sökning! Även snabbtangenten F6 fungerar i Internet Explorer.

Opera, Safari och andra webbläsare.

Eftersom jag inte känner till dessa webbläsare så väl kan jag inte ge specifika instruktioner. Det är möjligt att dom har funktioner som liknar smart keywords. Initierade läsare får gärna hjälpa till i kommentarerna! Annars går det att åstadkomma liknande funktionalitet genom en sk bookmarklet. Läs mer här om hur man lägger till en sådan för just Wikipedia!


Intressant? Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: