20 april 2008

Varför attackerar man brandmän?

Så har det hänt igen. Brandmän på Rosengård blev attackerade vid en utryckning för att släcka (sannolikt anlagda) bränder. Jag kan inte förstår varför i hela fridens namn man vill attackera brandmännen. Poliser hade jag kunnat förstå, eftersom dom kan man i vissa grupper betrakta som motståndare. Men brandmän!? Det är hjältar som rycker ut och räddar liv och egendom. Alla normala ser upp till dem. Jag kan inte komma på något negativt med denna yrkesgrupp. Vad är det som gått fel när barn och vuxna går till attack mot dem? Det har tom gått så långt att man tvingts till poliseskort för att kunna rycka ut på vissa platser, vilket såklart medför försening och i förlängningen sannolikt kommer orsaka dödsfall.

Om jag ska gissa så tror jag att det bottnar i att dessa personer på något sätt kopplar samman bandmän med polis och myndigheter, viket man hyser starkt förakt för. Det sker i princip bara i invandrartäta stadsdelar. Är det kulturen från hemlandet som triggar ovanstående beteende? Eller är det utanförskapet & segregationen? En sak är i alla fall säker. Så här kan det inte fortsätta. Något måste göras innan något dör! Dom personen som utför detta kommer garanterat utföra andra olagligheter, så detta synsätt på samhället måste brytas!

Jag säger som Per Westberg som också skrivit om detta många gånger: Rör inte min brandman!

Intressant? Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: