14 april 2008

Är skottlossning vardagsmat nuförtiden?

För en vecka sedan inträffade följande: I centrala Malmö rusar två män ut ur en lägenhet. Den ena har en hund av agressiv typ med sig. Den andra förföljer den första med ett vapen i hand, och avlossar flera skott i luften innan han brottar ner den första. Det hela slutar dock "lyckligt". Åskådare brottar ner pistolbäraren och tar vapnet innan polisen kommer till platsen.

Det hela slutade med en liten notis i Sydsvenskans Malmödel.

Låt oss fundera lite här. Ett vapen avlossas på öppen gata. Och Sydsvenskan skriver en liten notis om det. Är det så det har blivit? Är vi så vana vid våldet att vi inte längre reagerar över det? Måste det till ett mord för att det ska uppmärksammas?

För min del fick ovanstående händelse en mer personligt prägel. Min mamma befann sig på platsen och bevittnade det hela. Även om hon inte var i fara, så reflekterar man gärna lite mer över det.

Jag vet inte riktigt var jag vill komma med det här. Det kommer alltid finnas våld och brottslighet i samhället. Men när skottlossning blir vardagsmat tycker jag det är dags att fundera på vart vi är på väg...

Intressant? Andra bloggar om: , , , , , ,

Inga kommentarer: