05 april 2008

Korkad kork på mjölken

Skånemejerier har börjat med skruvkork i plast på sina mjölkpaket. Inte alla paket, men många, och fler blir det. Praktiskt tycker nog vissa, onödigt tycker jag. Dom gamla paketen fungerade utmärkt (till skillnad från vissa andra) så det finns ingen anledning att byta ut dom.

Jag ogillar att man inte längre kan se på paketen vilka som är öppnade och oöppnade, utan man måste känna sig fram, vilket kan ta ett tag när det står tio paket på rad. Dessutom måste man fråga sig hur stor miljöbelastningen blir av all plast. Och det säger sig själv att det finns en merkostnad i allt detta. Som du och jag måste betala.

En sak jag också lagt märke till är att det nästan är omöjligt att få ut all mjölk ur paketet. Det märker man när man ska slänga paketet och river upp det. Jag får alltid hälla ut en liten slurk mjölk. Inte mycket, men ändå. För om man slår ut detta på alla de miljoner lite mjölk som produceras varje år blir det nog en hel del. Prima mjölk, uthälld helt i onödan för att vi konsumenter ska får det aningens bekvämare...

Intressant? Andra bloggar om: , , , , , ,

Inga kommentarer: