05 april 2008

Livet som "IT-expert"

En vän till mig och hans flickvän diskuterade vad dom skulle köpa i present till en bekant. Flickvännen föreslog någon slags datapryl, men min vän invände med motiveringen att "glöm inte bort att it support tillkommmer". Med det menade han att dataprylar garanterat kommer ge problem för den bekanta, och eftersom dom båda är datorkunniga så blir det dom som får hjälpa till.

För så är det. Om man av omgivningen uppfattas som data verkar folk tro att man kan lösa alla problem och att man är villig att ställa upp med support när som helst. Jag är själv en sådan person som får rycka in hela tiden*. Jag måste iofs säga att det blivit bättre dom senaste åren. Kanske för att folk börjat lära sig använda datorerna, och utvecklarna börjat göra mer lättförståeliga program?

Jag är alltså en så kallad it-expert i folks ögon. Men hur mycket kan jag egentligen? Eftersom jag har hållit på med datorer så länge och även jobbar med det så kan jag såklart en hel del. Men antagligen inte så mycket som folk tror. Mycket att mina färdigheter i att lösa problem bygger på att jag testar mig fram. Det är inte så att jag alltid på förhand vet vad som är fel och hur man fixar det. Jag inspekterar felet, och med hjälp av min erfarenhet drar jag vissa slutsatser, och sedan provar jag mig fram till jag löst problemet.

Min lärare i datakunskap i högstadiet (om man kan kalla att rita bilder på en Compisdator för datakunskap) inledde sin första lektion med att deklarera att "Datorn kan inte explodera!". Med det menade han att vi skulle experimentera och inte vara rädda för att prova saker. Jag skulle vilja påstå att min - och antagligen många andras - expertis på området bygger på just denna tanke. Så egentligen är det inget speciellt med mig. Det är bara att jag vågar göra fel och prova mig fram för att hitta en lösning.

*Jag sa tidigare att man som datorkunnig förväntas ställa i princip överallt. Jag kan avsluta med att berätta om det mest extrema jag råkat ut för. Det var när jag åkte in på psykakuten, och läkaren som skulle ställa diagnos började ställa frågor om sin hemdator...

Intressant? Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: