04 april 2008

Knep att sätta emot sötsuget på kvällen

Här är ett litet tips som kanske kan hjälpa den som kämpar med att gå ner i vikt. Många sitter nog och småäter framför teven eller datorn på kvällarna. När sötsuget sätter in är det lätt att falla för frestelsen att ta något litet. Min mamma är tex sådan, men har kommit på ett knep för att undvika detta. Det är väldigt enkelt: se till att borsta tänderna direkt efter middagen! En ren och fräsch mun verkar vara ett effektivt psykologiskt hinder mot att stoppa in saker i munnen. Dessutom slipper man ju borsta tänderna igen innan man går och lägger sig.

Även den som inte har problem med vikten kan fundera på att börja borsta tänderna efter middagen. Själv har jag gjort på detta vis i många år, och jag uppskattar väldigt mycket att kunna gå och lägga mig direkt när jag känner mig trött. Att då behöva borsta tänderna sätter liksom igång kroppen och sedan är det nog lätt att man känner sig för pigg för att lägga sig. (Kanske något för den som har svårigheter att somna??) Dessutom har jag fått för mig att det är bra för tänderna att rengöra dom så fort som möjligt efter måltid, vilket i alla fall betyder mycket för mig.

Intressant? Andra bloggar om: , , , , , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Jaghar hört detta innan, undras oim det skulle fungera på mig, men det kan vara värt att testa!
Lotta