10 juni 2008

Vad är grejen med nypotatis?

Juni är nypotatisens heliga månad, med midsommar som den absoluta hyllningen till denna knöl. Med risk för att uppröra den Svenska folksjälen måste jag erkänna att jag inte riktigt förstår mig på detta. Alla runt omkring mig blir som i extas bara dom får höra ordet färskpotatis. Jag blir mest bara irriterad eftersom det inte går att få tag på "vanlig" potatis längre...

För det första är det ju bara potatis, vilket sällan är speciellt roligt. För det andra smakar den inte lika gott som vanlig potatis. Vattnigt och eländigt. Jo, jag tycker faktist det! För det tredje går det inte att göra nåt vidare mos av den. På det hela taget är det en ganska medioker upplevelse att äta nypotatis om du frågar mig. Visst, det går att klämma i sig, men jag föredrar utan tvekan den vanliga potatisen.

Jag undrar hur mycket av tjusningen med nypotatisen är att den är så starkt associerad med sommaren, som gör den så populär?

När jag ändå är inne på mat som jag inte tycker om kan det ju passa bra att klaga lite på lökanvändadet här i landet. Jag har nämligen väldigt svårt för lök, i alla fall i bitar som man känner när man äter. Jag mår illa och kan i värsta fall klökas av det. Jag vet inte varför, men det har alltid varit så. Lustigt nog gäller det bara tillagad lök, inte rå lök eller friterad dito. Kanske är det konsistensen jag inte klarar av. Kanske är det smaken (jag har väldigt svårt för söt mat i allmänhet).

Jag vet att jag inte är ensam om det här. Men läser man recept, tittar på tv-kockar, går ut och äter och liknande så verkar alla förutsätta att lök är ett måste. I allt! Det är jättesvårt att hitta mat utan lök, och det är ganska trist. Jag vet ju att mat smakar gott även utan lök. Jag menar inte att alla ska sluta med lök, men kanske kunde man dra ner lite på det...?

Överhuvudtaget är det jobbigt att inte tycka om saker som dom flesta tycker om (och därför antar att alla andra också gör det). Jag kommer ihåg när jag var liten och gick på cirkus med min dagmamma. Hon hade köpt godis till alla, en tablettask. Med lakritssmak! Så var den cirkusen förstörd för en lite unge som älskade godis...

Intressant? Andra bloggar om: , , , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fattar inte heller grejen med nypotatis. Så jävla speciellt är det väl inte? Skulle göra en potatisgratäng för en tid sedan o en bekant sa till mig "men du kan ju göra den på nypotatis!!!" precis som om det vore värsta miraklet och skulle göra den såååååå mycket bättre.
Vad är grejen liksom?!

Fraams Palsing sa...

Hej!
Ny potatis är inte mogen, och har vattensmak, och andra värdelösa egenskaper! Att nämna detta höll på att orsak misshandel, då en av de autohypnotiserade nypotatisälskarna i en kö i ett varuhus ville i det närmaste attackera mig!
Ett annat negativt fenomen är att handlarna i många affärer plockar bort de riktiga potatisarna vid nypotatispremiären vattenknölarnas ankomst till deras affär! Beteendet torde vara rent ekonomiskt!
Upp till kamp! Ställ er i affärerna och gapskratta åt de manipulerade kunderna!

Hälsningar!

Fraams Palsing