14 juni 2008

När är man Svensk?

En sak jag har funderat på en del är hur man definierar Svenskhet. När blir en invandrare Svensk? Räcker det med uppehållstillståd? Medborgarskap kanske vissa hävdar, och visst, rent juridiskt stämmer det ju. Men jag tycker att det finns kvaliteter som kan värderas högre.

Får man överhuvud taget prata om Svenskhet? Det är ju ett luddigt begrepp som lätt kan missuppfattas som något främlingfientligt. Men jag tycker att man måste få prata om det. Svenskheten är det som binder samman oss som ett land. Det är viktigt med en viss gemensam kultur för att kunna fungera som en grupp. Utifrån den gemensamma kulturen kan sedan den personliga kulturen växa. Men den gemensamma kulturen måste vara ganska tunn. Den ska vara inkluderande, inte exkluderande, så att den passar alla.

Svenskhet är enligt mig när man känner stolthet för Sverige och Svenskar. Stolthet över att vi lyckats bygga en demokrati som fungerar, där krig & orättvisor är minimala och människor har det bra och är lika mycket värda. Även om det fortfarande finns mycket att förbättra så tycker jag att detta är något att vara stolt över.

Så här har jag kommit fram till att man kan definiera Svenskhet: En person är Svensk när h*n hejar på Sverige och gläds åt att det går bra för det Svenska laget i fotbolls EM eller liknande evenemang. Det innebär inte att man inte får tycka om något annat land. Men det som krävs för att kunna glädjas åt något så diffust som idrottsframgångar tycker jag visar på att man är stolt över att vara en del av det Svenska samhället. Och då är man också Svensk.

Intressant? Andra bloggar om: , , , , , , ,

Inga kommentarer: