Masters of Doom: How Two Guys Created an Empire and Transformed Pop Culture återberättar en klassisk amerikansk framgångssaga. id Software är företaget som i princip transformerade PC:n från en tråkig kontorsdator till den spelmaskin det är idag. Med titlar som Wolfenstein 3D, Doom och Quake skapde dom ett imperium och myntade begrepp som deathmatch och first person shooter.
Masters of Doom är historien om John Carmack och John Romero, de två förgrundsgestalterna på id Software. Man får följa deras resa från udda nördar, via företaget Softdisk där de möts och lägger grunden för sitt sammarbete som leder till att dom startar id Software och släpper sina första spel. Succén är ett faktum och hit efter hit radas upp i samma takt som Ferarris utanför kontoret. Men allt är inte frid och fröjd i spelfabriken...
För en person som jag som är intresserad av spel, spelutveckling och spelhistorik är denna bok en guldgruva. Historien är också väldigt bra uppbyggd dramaturgiskt sett och det märks att det ligger mycket research bakom boken. Klassiska teman som framgång, revanch, maktkamp, storhetsvansinne mm går igen i boken. Då ingen förkunskap om spelbranchen krävs tror jag att alla kan finna intresse i denna bok. Därför kan jag starkt rekommendera den!
Intressant? Andra bloggar om: böcker, recension bokrecension, master of doom, doom, quake, wolfenstein, id software, ion storm, john carmack, john romero, spel, spelutveckling, spelbranchen
15 juni 2008
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar