25 mars 2008

Tummen ner för svarta bloggar

Jag läser en hel del bloggar. Mycket text blir det - för det är ju texten man är ute efter! Men jag har problem med vissa bloggar. För jag klarar inte av att läsa vit text mot svart bakgrund mer än en kort stund. Sedan börjar jag få svårt för att fokusera, och tittar jag bort sitter bilden kvar på näthinnan en stund. Jag upplever att det är väldigt ansträngande att läsa dessa bloggar! Det har tom gått så långt att jag använder Greasemonkey + Platypus för att modifierar bloggar för att stå ut med att läsa dom!

Är jag den enda som tycker så här? Skulle inte tro det. Traditionell mörk text på ljus bakgrund fungerar utan tvekan bäst ur läsbarhetssynpunk. Tänk efter: hur många seriösa medier har vit text mot svart bakgrund? Varför inte? Har dom fega designers, eller är det för att dom faktiskt värdesätter läsbarheten & läsarens komfort?

Så om din blogg har vit text mot svart bakgrund, tänk på dina läsare. Det må vara hur snyggt som helst (i dina ögon), men vad gör det när dina läsare får ont i huvudet och tvingas avbryta läsandet...

Intressant? Andra bloggar om: , , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Har ingen blogg men har aldrig haft något problem med att läsa vit text mot svart bakgrund,tvärtom faktiskt så upplever jag det som väldigt tydligt.

Gå till en optiker,kan vara något som är galet med dina ögon om du har problem med dessa texter.Synen är inget att skoja om.

Frida

Biggles sa...

Jag citerar Wikipedia:

Some commonly agreed findings of legibility research include: [...] positive images (eg, black on white) are easier to read than negative or reversed (eg, white on black)

Samma tongång finns i kommentarerna till en artikel på IDG idag:

Ljus bakgrund och mörk text är till exempel betydligt behagligare för ögat än tvärtom

Men [...] vit text på svart botten är INTE till för löptext. Det lärde man sig på 90-talet när det var häftigt med svara sidor med brinnande faklor och roterande döskallar.

Dessutom är vit text på svart bakgrund det man rekommenderar för synskadade.