16 mars 2008

"The Mysterious Cities of Gold" glimmar än idag!

Kommer du ihåg The Mysterious Cities of Gold, eller De Mystiska / Gåtfulla Guldstäderna som serien hette på Svenska? Det var sent 80-tal, och TV3 visade sitt Barntrean. Jag kommer ihåg att Guldstäderna var min favorit, trots att jag började bli lite för gammal för barnprogram. Men jag vill påstå att man aldrig blir för gammal för ett hederligt äventyr!

Jag fick tag på serien igen, och nostalgitarmen krävde att jag skulle titta. 39 avsnitt tar sin tid att titta igenom. Men efter att nu ha sett ungefär hälften är det bara att konstatera att serien håller än idag. Så här ska barnprogram vara!

Storyn är fylld av äventyr och fantastiska upptäckter. (Den gyllene kondoren är fortfarande enormt häftig - jag vill också ha en!) Teckningarna är i mitt tycke i absolut toppklass. Genuint vältecknat, både bakgrunder och animeringar. För att göra serien ännu bättre avslutas varje avsnitt med en 3-minuters-dokumentär som för det mesta knyter an till något som man nyss upplevt i serien. Lite edutainment kan man säga.

Tao, Esteban & Zia

Musiken är ett kapitel för sig. Den är gjord av Haim Saban & Shuki Levy, två legender på området som även komponerat musiken till andra tecknade klassiker som Inspector Gadget, M.A.S.K. och Jayce and the Wheeled Warriors. Musiken sätter stämmningen perfekt, och den senaste veckan har jag omedvetet gått och nynnat på diverse musik från serien. (Tips: den som söker lite kan hitta lite olika album med musik från serien!) Titelmelodin är nog det mest oförglömliga stycke från serien, så därför bjuder jag på den (eller se den Svenska versionen här):





Trots sin ålder glimmar The Mysterious Cities of Gold lika fint än idag, och har du inte sett den kan jag starkt rekommendera det. Och om du såg den som barn kommer du garanterat få en nostalgikick av att se den igen!

Till slut lite goda nyheter: serien är på väg ut på DVD - perfekt som present till barnen! Och dessutom är det en långfilm på gång. Även om jag är lite skeptiskt till att göra långfilm av serien ska det bli spännande att se!



Intressant? Andra bloggar om: , , , , , , , , , , ,

4 kommentarer:

Anonym sa...

hej!
jag skulle väldigt gärna vilja veta hur/vart du fick tag på serien? har förgäves försökt att ladda hem den. har avsnitt 1-19 inspelat på vhs från barndomen och skulle väldigt gärna vilja se fortsättningen!

Biggles sa...

Jag fick tag på serien för typ 3-4 år sedan, men det är först nu jag har haft tid att se den. Det verkar vara samma som finns att hitta på Mininova:

http://www.mininova.org/tor/598621

Kvaliteten är inte den bästa, men det går att se på utan problem.

Annars borde den komma ut på DVD ganska snart, och den lär spridas på fildelningsnärverken snabbt!

Anonym sa...

"On September 15, 2007 Fabulous Films announced that it had acquired the license to release the series in Region 2 (Europe), Region 1, and Region 4. All 39 unedited episodes of the series were released in the United Kingdom on 23 June 2008 as a six DVD set, and with the picture and sound restored."

Källa Wikipedia

Unknown sa...

Hej!

Har du kvar VHS banden?