09 mars 2008

Dåligt, Adobe!

Varför är stora företag nästan alltid så kassa på att genomföra enkla saker? I fredags besökte jag Adobes hemsida för att få hjälp. Jag hade redan försökt ta reda på saken på egen hand, men hittade ingen information någonstans, så jag tänkte att jag kunde kontakta dom med min fråga. Tror du att jag lyckades? Såklart inte. Adobe är numera ett gigantiskt företag som gör allt för att slippa support. Det enda jag kunde hitta var vilken supportnivå jag var tvungen att köpa för att kunna fråga dom saker om den produkt jag redan betalt för. Det slutade med att jag gav upp. Min fråga? Jag ville ha kontakt med en säljare för att få veta vilken produkt jag skulle köpa för att kunna exportera mina flash-projekt via commandline (istället för deras bökiga och buggiga IDE). Ja fy farao vilken jobbig fråga för ett företag som tydligen gör allt för att slippa befatta sig med sina kunder...

Senare under dagen började min dator kvida om att hårddisken höll på att bli full. Det självklara var att avinstallera Flash CS3, inte pga av ovanstående incident, utan för att jag bara hade en trial som slutat fungera, och för att den tog fruktansvärt mycket plats på disken. Jag minns att det var ett helvete att installera skiten. Att ta bort det var minst lika jobbigt. Till att börja med kunde jag inte hitta någonstans att avinstallera Flash när jag startade dess avinstallerare. Det enda som fanns var två komponenter (typ Movie Exporter & Flash ActiveX). Jag chansade och valde att ta bort dessa två. I nästa ruta fick jag helt plötsligt reda på att jag nu även skulle plocka bort Flash CS förutom dom två jag hade valt!?!? Hur lyckas man göra något så enkelt så komplicerat?? Nåja, jag valde i alla fall att ta bort allt. Hur lång tid tror du att det tog? Normala program brukar ta några sekunder att ta bort. Men inte här. Efter en halvtimme hade det kommit halvvägs. Då stängde jag av monitorn och gick hem. Suck...

Adobe satsar tydligen hårt på att bli som Micro$oft. Allt ska vara stort, klumpigt och långsamt, och ännu förvärras för varje version. (Kommer du ihåg Acrobat Reader? En gång i tiden startade det faktiskt snabbt! Sedan kom bloaten) Kundsupporten ska vara minimal men kosta skjortan. Måste man göra så när man blir ett storföretag med monopoltendenser? Eller är det så man blir det kanske? Undra föresten hur många arbetstimmmar som går åt runt om i världen bara för att installera Adobes produkter?


I denna byggnaden sitter dom, direktörerna som skrattar hela vägen till banken åt oss
dumma konsumenter som köper deras undermåliga och supportlösa produkter...



Jag använder ett grafikprogram som tar under 10 sekunder att installera. Eller, egentligen behöver det inte installeras; det är bara att kopiera om man vill det. När jag programmerar har jag svårt för att göra spel & program som tar upp mer än några megabyte på hårddisken, inkl. hjälpfiler odyl. Jag själv tillhandahåller personlig support inom 24 timmar till 4 olika websajter, och jag får ofta berömmande svar tillbaka från förvånade kunder som i bästa fall är vana vid att få ett automatsvar tillbaka. Det är inte svårt om man vill, men stora företag verka sakna viljan...


Intressant? Andra bloggar om: , , , , , , , ,

Inga kommentarer: