24 mars 2007

Olagliga ockupationer och ruttnande likdelar

Det är intressant med retorik och hur man använder ord. Man kan förmedla så mycket mer om man är medveten om och kunnig i sitt språkbruk. Som åhörare bör man vara lyhörd och försöka genomskåda tex känsloargument som annars kan vara lätta att falla för. Här är lite funderingar kring några exempel på detta.

Läser man insändare som ställer sig negativa till exempelvis USAs närvaro i Irak eller Israels diverse agerande, så kan man ge sig attan på att orden olaglig ockupation förekommer. Själv är jag inte så insatt i ämnet, men jag har svårt för att se så många möjligheter till lagliga ockupationer (även om jag vet att det finns). Det här är såklart ett sätt att förstärka sin position. Det jag tycker är intressant att notera att de två orden nästan vuxit samman till ett i debatten.

Ett annan grupp som gillar förstärkande ord är vegetarianer och (framförallt) veganer. Dessa talar sällan om kött, utan verkar föredra likdelar. Djur dödas inte, dom mördas. För dom flesta har nog orden lik & mord mänskliga attribut, och ska inte användas på djur. Självklart har det en stärkande effekt om man vill få fram sitt budskap som vegan och övertyga andra om det. Slänger man dessutom in något om att köttet är ruttet (eftersom förruttnelseprocessen påbörjas så fort en levande varelse dör) kan man komma långt. Utöver att påverka andra med detta talsätt tror jag dessutom att man kan äckla sig själv och på så vis förstärka sin egen övertygelse.

Ytterligare ett exempel som är aktuellt just nu är den s.k. pigdebatten. Här tycker jag man balanserar lite farligt. För är det egentligen inte väldigt nervärderande mot dom som redan idag har jobb inom städbranschen? Det går liksom inte riktigt ihop att den som städar på ett företag har ett fullvärdigt jobb, men den som städar hemma hos en privatperson skulle vara en piga. Men visst, det är väldigt effektivt att använda detta ord, eftersom det ger väldigt dåliga vibbar till ett förflutet samhälle som vi inte vill ha tillbaka.

Jag är inte mycket bättre själv. Jag skriver gärna könsstympning om manlig omskärelse för att förstärka mina synpunkter. Det lustiga är att detta bruk redan slagit igenom när man pratar om kvinnlig omskärelse, där det numera är självklart att kalla det för könsstympning. Förhoppningsvis dröjer det inte länge innan manlig omskärelse också uppvärderas.

Har du fler exempel så skriv gärna en kommentar!

Intressant? Andra bloggar om: , , , , , , ,

Inga kommentarer: