18 mars 2007

Läsvärda klipp och aktuellt om Manlig Omskärelse

Stationsvakt undrar Johnny var förhudarna tar vägen efter dom har blivit avskurna. Det är en intressant fråga, och efter lite undersökningar visar det sig att det finns stora pengar i detta. Amerikanska industrin köper upp förhudarna från klinikerna som utför ingreppen. Utan föräldrarnas vetskap. Detta är alltså en av anledningarna att många Amerikanska läkare fortfarande rekommenderar rutinmässig omskärelse. Dom tjänar helt enkelt pengar på det!

När man pratar om detta ämne är det ofta någon tycker att man ska fråga dom som blivit utsatta för det. På en annan postning på Stationsvakt kommenterade en Anomyn person om just detta:

Jag är omskuren för 38 år sen. 3 år gammal då. Jag har ALLTID uplevt att det varit käpprätt åt helvete! Den som påstår något annat tror jag ljuger för sig själv. Nu har jag hållit på med "Foreskin Restoration" i 2 år och har flera år kvar. Det är skitjobbigt, men kuken blir så mycket bättre! Skaffa en förhud innan ni påstår att det fungerar så bra utan.

Vi går vidare till SvD, som har en artikel om manlig omskärelse i Sverige, och skriver inledningsvis:

Ungefär 3000 småpojkar ­omskärs varje år i Sverige. Men två av tre omskärelser utförs illegalt, ibland med svåra komplikationer som följd. Socialstyrelsen ­kommer därför att föreslå en lagändring där den offentliga sjukvården väntas få ett större ansvar.

Men varför bara en lagändring och inte ett förbud!? Det är ingen tvekan om att detta är ett problem och brott mot dom mänskliga rättigheterna. Det vet Socialstyelsen eftersom remisssvaren var negativa till att tillåta detta. Ändå vågar man inte ta steget fullt ut, utan man fegar omkring, belastad av den politiska korrekthet som omgördar allt som har med religion och kulturer att göra. Dåligt!

Som en respons på ovanstående artikel reagerar i alla fall (m)-politikern Paul Lindquist. Som jag skriver på hans blogg hoppas jag att han som politiker vågar ta tag i detta ämne och se till att förbjuda denna vidriga sedvänja i Sverige!

Jag vill också lyfta fram Logografen som skriver sansat och sakligt om ämnet.

En som inte skriver bra är däremot Karin Bojs i DN. Hon försöker helt okänsligt argumentera för att mass-stympa Afrikanska män eftersom det kommit fram uppgifter om att detta skulle minska risken för HIV. Jag undrar om hon hade resonerat likadant om det visat sig att bortplockning av blygläpparna gett samma resultat? Jag undrar också om hon har hört talas om kondomer. Ni vet, dom där gummisakerna som faktiskt *skyddar* mot HIV, inte bara *minskar* risken!

Det finns en email till henne på sidan, så jag ska faktiskt ta och skriva till henne och fråga! Om jag får svar postar jag det här. På tal om detta, så har jag skrivit till S-Kvinnor och frågat om dom har samma uppfattning som Nalin Pekgul, som jag tidigare skrivit om. Jag har inte fått svar än. Ska bli intressant att se om dom vågar svara på detta. Jag gissar på nej, baserat på tidigare erfarenhet.

UPPDATERING: Här är några fler bra länkar som jag just hittade: Ergo Ateism skriver ett bra inlägg, Anders Rasmussen argumenterar på engelska, och en nystartad blogg är helt ägnad åt ämet! På denna blogg hittade jag föresten lite fina bilder (varning!).





Intressant? Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: