07 mars 2007

Aq-Va-Kul i Malmö könsdiskriminerar! Men dom är inte ensamma...

I morgon, på Internationella Kvinnodagen, så kommer det annordnas "mysig massage", gratis provträning på gymet och andra roliga aktiviteter på badhuset Aq-Va-Kul i Malmö efter kl 17. Men bara för den som är kvinna...

Aktiviteter av detta slag är inget ovanlig. Det har blivit nästan standard att annordna läger & kurser, mässor mm bara för tjejer och kvinnor. Och media hänger på och skriver om det som att det vore helt fantastiskt att tjejer gör saker!

Tycker du om att spela instrument och vill lära dig hur man bilda ett band och andra roliga saker? Då kanske Popkollo är något för dig? Va, har du ingen livmoder! Synd, då får du inte vara med...

Fråga: När annordnades det senast ett läger för bara killar? Jag känner i alla fall inte till något. Och om det skulle ske hade det antagligen blivit ett ramaskri bland feministerna! Jag vet att det finns en del killgrupper. Men dom verkar mest handla om att lära killarna respektera tjejerna.

Detta bottnar i ett synsätt som jag inte kan acceptera. Att män är starka och klarar sig själva, medans kvinnor är svaga och måste få hjälp för att klara av något och ta sig fram. Generaliserande av detta slag gör mig ledsen, för jag vet att dom som inte passar in i detta mönster lätt blir offer.

Typexemplet är att dela in skolklasser i två grupper, en med bara pojkar och en med bara flickor. Detta för att flickorna inte ska bli nedtryckta av pojkarna och lära sig ta mer plats. Men det man glömmer bort är alla pojkar som inte är så frammåt och mer liknar flickor än pojkar om man strikt tittar på dom sterotypa könsbilderna. Dom blir kvar i pojkgrupper och kommer köras över av dom mer framfusiga pojkarna. Offer på jämställdhetsivrarnas altare kanske man kan säga...

Könsdiskrimiering kallar jag allt detta. Det finns tillfällen då det kan vara motivierat, men inte ofta. Jämnställdhet handlar inte om att kvinnorna ska "ta över", utan att alla ska behandlas lika!

Jag skulle också vilja få vara med om "mysig massage" på Aq-Va-Kul, trots att jag har en snopp...

Intressant? Andra bloggar om: , , , , ,

Inga kommentarer: