28 oktober 2006

Ang. "Unga kvinnor tar bort blygdläpparna"

Expressen skriver i en artikel idag om den nya "trenden" bland unga tjejer; att förminska sina blygdläppar av estetiska skäl. Till att börja med vill jag uttrycka min bestörtning över detta. Vad är det för ideal som gäller idag egentligen? Själv tycker jag att alla blygdläppar är vackra, oavsett storlek och utseende. Men den riktiga anledningen till att jag postar detta är för att påpeka den dubbelmoral som finns i Sverige. Lotti Helström, gynekolog och överläkare på Södersjukhuset i Stockholm säger:

"Kosmetisk förminskning av blygdläpparna är detsamma som könsstympning."

Artikeln skriver också att Danmark nyligen har antagit en ny lag:

"Alla ingrepp på de kvinnliga könsorganen som inte är terapeutiskt motiverade är straffbara."

Det intressant här är den enade kritiken mot alla former av ingrepp i en flickas/kvinnas könsorgan. Svensk lagstiftning tillåter tex inte ens sk prickning, en form av "symbolisk omskärelse", trots den minimala form av ingrepp som det är.

Samtidigt är det fullt lagligt att göra ingrepp på en pojkes penis och skära bort stora mängder friskt vävnad. Man behöver inte ens vara utbildad läkare för att göra det! Är det bara jag som ser dubbelmoralen här? Jag har sagt det tidigare (här, här och här) och säger det igen: Lagen om könsstympning måste göras könsneutral! Alla barn har rätt till ett intakt könsorgan, vare sig man är född med en penis eller vagina!

Intressant.se pingat! Andra bloggar om: , , , , , ,

2 kommentarer:

Tobias Struck sa...

Biggles. Instämmer med 100 % i att lagen om könsstympning skall gälla båda könen.

Anonym sa...

Absolut. Dessutom borde lagen utvidgas för att gälla de intersexuella barn som könsstympas varje år av rent kosmetiska skäl.