09 september 2010

Tips vid problem att manuellt kopiera bomärken i Firefox

Häromveckan drabbades min brors dator av virus eller något annat mög och jag fick rycka in för att hjälpa honom. Jag bestämde mig för att det bästa var att installera om datorn så fort som möjligt. Först startade jag dock om den och bootade från en live-cd så att jag kunde dra en komplett kopia av alla filer där till en extern usb-hårddisk.

Väl ominstallerad var det dags att återställa vissa saker från originaldisken. Alla bokmärken i Firefox ville min bror såklar ha kvar. Eftersom jag aldrig fick möjlighet att exportera bokmärkena från originalinstallationen fick jag gräva fram dem själv. Det var inga problem att hitta filerna i backuppen, men oavsett hur jag gjorde så vägrade den nya Firefox att acceptera de gamla bokmärkena. Den bara ignorerade dem, och jag fattade inte varför eller hur jag skulle göra för importera dem.

Till slut kom jag dock på en lösning: I min backup av Firefox hittade jag en katalog med säkerhetskopior som Firefox själv tydligen skapar. Genom att ta en av dessa filerna och kopiera till samma katalog i nya Firefox, och sedan via bokmärkeshanteraren välja att återställa bokmärkena så lyckades jag till slut importera de gamla bokmärkena!

Det känns smått frustrerande att en så enkel sak ska ställa till med så mycket bekymmer. Jag hoppas att denna bloggpost hjälper någon som råkar ut för samma problem!

Intressant? Andra bloggar om: , , , , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Själv har jag sedan flera år tillbaka slutat spara bokmärken i webbläsaren - dels på grund av problemet du beskrev, och för att det alltid skilde mellan jobbdator, hemdator, och ifall man befann sig på semester.

Jag experimenterade med Browsersync och foxmarks, men då är du begränsad till endast Firefox: vad gör du när du är på ett internetcafé? Testade med en bokmärkesfil på min webbserver, men det var för omständigt att uppdatera.

Jag började köra med Google Bookmarks, bara för att jag redan använde mig av många Google funktioner. Tillsammans med google toolbar är den ett bra tillägg i min webbläsare (om någon känner till något där man kan skippa resten av toolbaren vore jag tacksam). Oavsett var jag är och hur ofta jag installerar om så har jag tillgång till mina bokmärken.

Om man nu inte vill använda sig av Google, så finns ju alltid andra bokmärkesspecifika services online som ger dig samma service.