23 februari 2010

Vem bör besluta om EMU?

I debatten inför folkomröstningen om emu för några år sedan tyckte jag det var väldigt svårt att välja sida. Eftersom jag inte kan mycket om ekonomi så var jag tvungen att lita på debattörerna och deras åsikter. Men hur lätt var det för en lekman, när tom två f.d. riksbankschefer satt i tv-sofforna och tyckte olika?

Det slutade med att jag röstade blankt. Det gjorde jag som en markering. Det är lätt att förstå argument som att man slipper växla när man ska ut och resa, men det är ju inte det det handlar om. Det handlar om vad som är bäst för Sverige i både det korta och långa loppet. Strunt i emotionella och praktiska argument. Om det är bättre för Sverige tycker jag det är värt att byta valuta. Men vem kan säga om det är bättre eller sämre för Sverige?

Jag tycker att det här är en fråga för den absoluta experteliten inom ekonomi att utreda och fatta ett beslut om. Det är så stort och avancerat att vanliga människor inte är kapabla att se konsekvenserna av ett beslut. Människor kommer då att rösta med känslorna (dvs nej) eller så har någon debattör från endera sida lyckats övertyga dom med sina argument. Det tycker inte jag känns som en bra grund för Sveriges framtida ekonomi.

Om det blir en ny omröstning kommer jag rösta blankt igen.

Intressant? Andra bloggar om: , , , , , ,

1 kommentar:

Michael sa...

Se sidan

ekonomiskreform.se