14 februari 2010

Underliga trafikljus ger onödiga olycksrisker

Trafikljusens uppgift är att upprätthålla ordning på vägarna och minska olycksriskerna. Men ibland undrar jag hur dom egentligen tänkt när dom konstruerat ljusen? Här är några scenarion jag stött på här i Malmö:

Trafikljusen växlar riktning med jämna mellanrum, men de gående måste aktivt trycka på knappen för att deras ljus ska visa grönt. Annars är det rött för gående hela tiden. Det finns flera situationer med detta som kan vara problematiska.

För det första är det irriterande för de gående. Många konstaterar nog att när det är grönt för bilarna så kan dom själva också gå över trots att det är röd gubbe. Men har man otur så kommer det en bil som ska svänga. En bra förare tar såklart hänsyn till de gående, men alltför ofta stöter man på förare som tvärnitar framför en och blänger ilsket och pekar på den röda gubben. Risken för bråk och olyckor är uppenbar.

Dessa rödljus är ofta konstruerade så att om det nyligen slagit om till grönt för bilisterna men fortfarande är rött för de gående, och man trycker på knappen för grön gubbe inom en viss marginal så slår ljuset om på direkten. Det gående kommer alltså att gå fram till ljuset och stanna, trycka på knappen, för att sedan efter detta korta uppehåll se det gröna ljuset och bege sig ut i gatan. Om man istället tänker sig situationen från bilistens synvinkel så kommer denne fram till en korsning och ska svänga. Han ser en gående som har rött ljus och att denna person är medveten om detta och går fram till knappen och stannar. Fritt fram att köra med andra ord. Den han inte räknar med är att den gående ska få klartecken och bege sig ut på övergångsstället. Farligt!

Jag har också varit med om situationen att trafikljusen för gående ovan har en cykelbana bredvid sig, vars trafikljus är vänligt nog att vara automatiskt precis som bilisternas. Men när jag cyklat över gatan kommer det en bil som tutar på mig och pekar på de gåendes röda gubbe eftersom ljuset för cyklisterna bara var uppsatt på ena sidan gatan och inte syntes för bilisten... Måste dock anmärka att detta är fixat och det numera finns ljus på båda sidorna av gatan i den aktuella korsningen

Det finns lite andra situationer med trafikljusen som jag inte heller förstår mig på. Ta till exempel de ljus som på natten hela tiden envisas med att ställa om sig till rött i alla körriktningar och invänta trafik. Hur många gånger kommer man inte fram till dessa precis när dom slår om till rött och man tvingas sakta in, och så slår dom på direkten om till grönt igen. Det finns väl inget direkt farligt med detta, men nog är det irriterande. Dessutom tenderar dessa ljus att inte reagera på cyklister. Det är surt att mitt i natten komma till ett rödljus som helt enkelt vägrar slå om till grönt. Om det inte är några bilar i närheten kommer man till slut ge upp och cykla mot rött...

Som programmerare funderar jag ofta på hur andra tänkt när dom designat sina applikationer. Det måste ju finnas någon poäng med att man valt att programmera ljusen på detta sätt. Men jag kan ärligt talat inte förstå tankegångarna bakom de saker jag tagit upp i texten.

Intressant? Andra bloggar om: , , , , , ,

Inga kommentarer: