30 oktober 2009

Mer naket - Mer jämställt

Det Svenska samhället är numera ganska jämställt, och män och kvinnor umgås tillsammans på samma vilkor. Men det finns fortfarande ett område som är strikt uppdelat, och det är så fort nakenhet kommer på tal. Gemensamma omklädningsrum eller toaletter är i princip otänkbart.

Dom senaste två sommrarna har jag besökt nudistbadet på ribban i Malmö. Först för att det var lite spännande, men sedan för att jag faktiskt gillade det. Det som slår mig är vilken bra och avslappnad stämning det är på badet. När kläderna åker av och allt blottas verkar det som att den sexuella spänningen försvinner och det går att umgås på ett annat sätt. Jag är inte ensam om att notera detta har jag förstått.

Många konservativa verkar ha en bild av att nudister och naturister är perversa och sexfixerade typer. Men det dom inte förstått är att nudister och naturister klarar av att skilja på nakenhet och sex. Det är två olika saker och om man inser det så blir det inte heller något konstigt att vara nakna tillsammans. Precis som att det inte är något konstigt att vara naken tillsammans med andra personer av samma kön i bastun eller tillsammans med sina barn.

Det jag har funderat på är om inte samhället som helhet hade mått bättre av att minska spänningarna mellan könen. Vad skulle hända om vi hade gemensamma omklädningsrum på simhallen? Att man inte får visa sig naken för det motsatta könet är ju inbankat i oss från barnsben och hör ihop med den sexfientlighet vi ärvt från kristendomen, men är det egentligen så farligt?

Att visa naket på tv och i tidningar, kanske tom i reklamen på stan, är det skadligt? Vi pratar inte om hårdporr nu, utan om det mest naturliga tillstånd som finns. Jag är övertygad om att ingen tar skada av det, oavsett vad alla moralister påstår. Minst av allt barnen, som ju redan har en icke-sexuell syn på nakenhet, innan dom blivit indokrinerade av den rådande etiken.

Vad skulle då resultatet bli? Jag vet inte, men jag har svårt för att se några problem som kan uppstå av att man minskar spänningarna mellan könen. Kanske kan det öka jämställdheten - att man ser igenom en persons kön och mer på personligheten. Vad tror du?

Intressant? Andra bloggar om: , , , , , ,

Inga kommentarer: