04 oktober 2009

Får man lov att tycka likadant som SD?

Det är mycket prat om Sverigedemokraterna och deras eventuella inträde riksdagen i valet nästa höst. Alla tycks tävla om att ta så stort avstånd från SD och lovar innerligt att aldrig samarbeta med dem. Trots det så visar det sig att man ibland gör så på lokal nivå, vilker leder till kritik från partiledningar och tjuvnyp från tidningarnas ledare.

Får man egentligen lov att tycka likadant som SD? Eller är allt dom säger helt fel & galet? Det verkar nästan som det. Jag har inte mycket till övers för SDs politik och värderingar. Men det händer att dom tycker likadant som jag eller andra partier. Måste man då ändra sina synpunkter för att inte bli påhoppad av PK maffian? Självklart inte.

Jag tar ett exempel. Ilmar Reepalu i Sydsvenskan angående förbud mot omskärelse:

-Att jämföra kvinnlig könsstympning, som är förbjuden enligt lagen, med manlig omskärelse tycker jag känns lite olustigt. Reepalu påpekar att omskärelse av gossar bland annat är en tradition i den judiska församlingen. Han konstaterar också att Sverigedemokraterna förespråkar ett förbud.

Notera slutet. Det låter som att han känner sig tvingad att ta avstånd från ett förbud bara för att SD förspråkar det. Men vad har det med saken att göra?!!

Denna problematik återkommer i andra infekterade frågor. Får man tex säga något positivt om Hitlers Tyskland? Jag vill minnas att det blev rabalder för några år sedan när någon uttryckte beundran över Nazisternas stil och design - något som jag själv kan instämma i. Men det är ju inte samma sak som att man på något sätt accepterar eller förespråkar vad Nazisterna gjorde i övrigt!

Jag blir så trött på sånt här. Det är extremt låg nivå på debatter där man försöker vinna billiga poäng på guilt by association, och det hämmar debatter när man inte vågar uttrycka vissa saker av rädsla för att bli förknippad ned SD eller något annat som inte är pk för tillfället.

Intressant? Andra bloggar om: , , , , , , , ,

1 kommentar:

Unknown sa...

Nej det får man inte. Inte om man samtidigt förväntar sig att bli tagen på allvar.