26 mars 2010

ECT, bra eller dålig?

Elchock, ECT, är något som används inom psykvården. Jag vet inte så mycket om denna behandling, men jag har snappat upp att motståndet är ganska stort bland vissa grupper. Till viss del är det förståeligt. Det finns biverkningar som tex minnesförlust, och framförallt så har behandlingen svartmålats i både media och populärkultur. Det finns uppenbarligen en rädsla och skepsis för elbehandlingar.

Behandlingen används framförallt på djupt deprimerade personer. Detta är personer som antagligen är intagna på vård och princip ligger i sin säng dygnet runt och ältar sina problem. Dom svarar inte på mediciner eller terapi. Men ECT har tydligen mycket god effekt på dem berättade min terapeut för mig. Återhämtning och återgång till livet följer.

Det är ingen universallösning, vården måste fortsätta efter ECT, men som en kickstart för att komma på rätt spår tycker att fördelarna överväger nackdelarna med stor marginal. För även om ETC har biverkningar som minnesförlust så tycker jag nog att det kan vara värt det om man ställer det mot alternativet som är fortsatt depressivt tillstånd, vilken jag av egen erfarenhet vet inte är ett liv värt att leva.

Intressant? Andra bloggar om: , , ,

Inga kommentarer: