18 november 2009

Mörkhyade ord

Ordet neger är det få som idag öppet skulle använda för att beskriva svarta människor. Det har en negativ klang, oavsett om man argumenterar för hur länge ordet funnits i Svenskan eller vad det har för ursprung.

Själv skulle jag inte få för mig att använda ordet neger, varken privat eller publikt. Däremot tycker jag det är fånigt med förbud mot negerbollar, som känns väldigt harmlöst i sammanhanget.

Men det är egentligen inte det som detta inlägg ska handla om, utan den feminina formen av ordet: negress. Får man lov att använda sig av det? Det är ett väldigt ovanligt ord, men jag har aldrig hört att det skulle vara nedsättande, och jag har faktiskt svårt att tänka mig att det kan användas nedsättande. Jävla negress har liksom inte riktigt samma bett som jävla neger, som ju faktiskt kan sägas till både män och kvinnor.

Personligen så tycker jag att negress är ett väldigt vackert ord. Det klingar fint och om jag skulle använda det så hade det varit i positiv betydelse. Men det är tveksamt att jag skulle våga.

Vad säger du? Är det ett nedsättande ord?

Intressant? Andra bloggar om: , , , , , ,

Inga kommentarer: