17 juni 2007

Svett luktar bättre än parfym

Jag älskar lukten av svett. Alltid när jag går ut ser jag till att vara indränkt av svett, så att alla andra får dela min doft. En del verkar inte uppskatta detta, men dom kan väl gå någon annanstans då! Jag har rätt att lukta som jag vill, var jag vill...

Nä, nu ljuger jag igen. Men detta resonemang verkar prägla många människor i vårt samhälle, med den skillnaden att svettlukten är utbytt mot "dofter" av olika slag. Jag skriver det inom situationstecken, eftersom det som en människa kallar doft kallar andra för lukt och en tredje för stank. Speciellt äldre damer tror att det är något positivt att ösa över sig en halv parfymflaska. Sedan så sätter dom sig på bussen och tvingar alla andra att sitta i oset. Fy bubblan! Samma sak gäller f.ö. rökare som ställer sig bredvid en och blossar på sina cancerpinnar. Var är respekten för omgivningen? Tänker dom bara på sig själva?

Och att det finns människor som är allergiska verkar inte ha gått fram, eller så skiter dom rent ut sagt i det. Jag själv är inte allergisk, men tycker det är starkt obehagligt att tvingas när andra tvingar på mig sin lukt eller rök.

Och helt ljuger jag faktist inte i inledningen. Även om jag inte direkt tycker att underarmssvett luktar gott, så föredrar jag faktiskt naturliga kroppslukter framför artificiella. Kroppen luktar faktisk gott av sig själv, även när den är svettig, utan hjälp från parfymerade produkter. Det är bara ett fåtal ställen, tex under armarna, som behöver lite hjälp för att neutralisera illaluktande ämnen. Den renlighetsfixering som råder i samhället tar jag avstånd från.

Min filosofi är att inte lukta något alls, varken svett eller deo. Det är mitt sätt att visa respekt för andra. Jag skulle önska att andra visade mig samma respekt.

Intressant? Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Om ändå fler tänkte som du, en del har på sig så mycket; så att det luktar som om de duschat i parfym på morgonen.

Anonym sa...

Haha inte direkt bättre än svett. eller.?