24 november 2006

Trafiksituationen i Malmö (eller "Jag är glad att jag har kraftiga bromsar")

Trafiksituationen i Malmö verkar utgå från teorin att "det krävs två för en olycka". Dvs, det kvittar hur jag kör, så länge den andra undviker mig. Den andra, det är jag. Som året-runt-cyklist i Malmö tvingas jag i princip varje dag tvärnita och svänga undan för att unvika en krock med (med)trafikanter.

Jag har ruvat på denna post ett litet tag. Anledningen till att jag postar just idag är att jag känner mig adrenalinstinn just nu, eftersom jag nu på morgonen inom loppet av någon minut varit cm från att bli påkörd av inte en, utan två stycken bilar som inte klarade av att hålla sig på höger sida av vägen. Fast det är klart, dom kanske inte trodde att man kunde göra lite som man vill när man ändå kör på en gågata!

Blinkers, hastighetsbegränsningar, högertrafik, backspeglar, väjningsplikt & cykellyse är exempel på saker som verkar på något vis inte nått fram till trafikanterna i Malmö. Ibland när jag väntar på bussen "roar" jag mig med att kolla huruvida bilisterna har bälte på sig eller inte. Resultatet är nedslående. För mig är bilbälte en självklarhet. Det är något man har på sig när man åker bil. Det finns liksom inget annan alternativ. Så resonerar tydligen inte det "coola folket". I Sydsvenskan läste jag om en trafikpolis på en normal förmiddag delade ut 16 böter till bilister som saknar bilbälte... Han beskriver Malmötrafikanterna som egoistiska. Kan bara hålla med.

Nu ska jag inte lägga skulden på alla Malmötrafikanter. Inte heller ska jag påstå att jag själv är något helgon i trafiken. Men alltför ofta önskar jag att fler hade fler hade visat hänsyn i trafiken. Inte minst eftersom jag själv vill komma hem helskinnad på kvällen...

Lite glad blir jag också när jag läser att man ska sätta upp farthinder på prov i Malmö som straffar bilister och i princip förstör deras bilar när dom åker för fort. Rätt åt dom!

Intressant.se pingat! Andra bloggar om: , , , , , ,

Inga kommentarer: