05 januari 2011

Dumma bilister smittar av sig

Det är sällan jag är stressad i trafiken. Jag tar min tid och håller hastighetsbegränsningen, kanske några km/h under men aldrig direkt långsamt. Det kvittar dock hur snabbt man kör. För vissa är det ändå för långsamt. Och för att visa det lägger dom sig i baken på en och trycker, som om det skulle hjälpa saken. Tailgating kallas det på engelska, och är associerat med "road rage".

Jag finner detta ganska stressande, men framförallt irriterande. Så jag svarar på tilltaget. Jag sänker hastigheten. Bara lite grann. Bara för att irritera tillbaka. Bara för att jag vet att det fungerar. Jag vet att det är både barnsligt och dumt. Men irritationen tar över, trots min överlag väldigt lugna attityd. Möjligheten att ge igen lite grann vinner tyvärr. Och det är en skön känsla: -Det gick inte för långsamt innan, men du skulle ändå tvunget slicka mig i bakändan. Skyll dig själv, för nu går det verkligen långsamt!

Intressant? Andra bloggar om: , , , , ,

Inga kommentarer: