04 april 2010

Varför tycker du som du gör?

En gång för många år sedan när jag gick i gymnasiet frågade min bästa kompis mig vem jag tycker är snygg. Det var egentligen inget jag hade funderat på så mycket. Det här var när Baywatch var inne, så jag svarade ungefär "tja, jag vet inte riktigt, men Pamela Andersen är ju i snygg i alla fall". Min kompis höll dock inte alls med, vilket förvånade mig lite. Alla tycker väl att Pamela är snygg, eller? Det här fick mig att tänka till. Sedan dess har jag konstaterat att jag inte alls heller tycker att Pamela är särskilt snygg. För det första föredrar jag brunetter framför blondiner. Och stora bröst attraherar mig inte. Överhuvud taget tar jag avstånd från plastbimbolooken och faller istället för "vanliga" med ett med vardagligt utseende.

Varför tycker vi som vi gör? Är det för att vi själva verkligen tycker så, eller är det för att media och omgivning matar oss med åsikter som vi sväljer utan att fundera på varför? Det är ju jobbigt att tänka själv, liksom. Kanske värt att fundera på?

Intressant? Andra bloggar om: , , , , , , ,

Inga kommentarer: